Article Image
Råkenstuperna dörn inom den 31:sta Der cember hwatje år afslutas och til reviso-. rerne aflemnas. (Forts.) — I Norrlands-Posten låses: K. M:is befallningshafwande i linet har förordnat til ktonolänsmän: i Heder funda f. erpeditionsfogden Österberg och i ÄArsunda t. f. länsmannen i Odelbo Westring. — Från Fahlun strifwes, att Gefle Dalajernwågen till den I December wån. tas bli färdig till Korsnäs, en half mil från Fablun. : Angfartyget Austrias brand. En af de på Lotusd räddade passagerarne, mr Chartres Brews, har, wid fin ankomst till Halifax, meddelat följande de taljer angående denna förfärliga olyckshåndelse, hwilka finnas införda i Newyork Herald. Hans berättelse lyder sålunda: Vag tog plats såsom passagerare i GSvuthampton, den 4 nåstlidne September, på ångssfartyget Austria, kapten Heydtman, fom lemnat Hamburg den 2. Wi affeglade klocan 5 e. m.; på aftonen inträffade tjocka, till följd hwaraf wi ankrade mellan ön Whigt oc fasta landet. Klockan 4 följande morgon fortsatte wi åter wår särd. Då mi lättade ankar tilldrog fig en olyckshändelse, hwarigenom en af ber fåttningen tillsatte lifwet. Genom någon owarsamhet löpte ankoret ut och satte spelet i rörelse med en förfärlig fart samt kastade de derwid sysselsatta personerna omkring i alla riftningar. Twå af dem blefwo swårt skadade och en kastad öfwer bord; han ansågs hafwa blifwit ögonblick ligen dödad, emedan han ide åter blef fynlig i wattnet. Alt ifrån det fartyget tagit fin kosa hade mi statka westliga windar. Den 12 war wådret mera gynsamt, och den 13 gingo wi med 11 knops fart, så att wi hade bålta hopp att uppnå Newyork den 18. Strar efter klockan 2 e. m. war jag på halidäck. Jag såg derifrän en tjock röfpelare vow aktetingången till mellandäc och några fruntimmer sprungo akterut, ropande: Sfeppet är i brand! Hwad skall det blifwa af of? Man låt på ogonblicket fartyget gå med half maskin, hwarmed fortsattes till def krutförrådet sprang i luf. ten, hwarwid maskinisterna, enligt hwad jag tror, blefwo åögonblickligen awäfda. Jag gick till mellandäck när jag såg lågorna flå fram genom luckorna midskepps. Emedan fartyget gick raft emot winden utbredde fig lågorna med förfärlig Har stighet. Jag gick då till mannen wid styret och sade honom, att han skulle bringa skeppet med sidan mot winden. Han twekade

30 oktober 1858, sida 3

Thumbnail