en 6-tums pansarbeklädnad i vattengången och öfver dess sårbaraste delar, hvilket dock dess egna kanoner, försedda med stålkulor, säkerligen skulle genomtränga på 1,800 fots afstånd och troligen på ett mycket längre afstånd. Den var afsedd att under ånga gå 14 knop, men den har endast gjort 11 knop i timman. — Bland de 13 pansarfartygen at andra storleken finnes dessutom ingen likhet i enabbheten, hvilket är ett allvarsamt fel vid alla kombinerade rörelser. Snabbhet är af yttersta vigt för ett sjökrig, och Englands pansarsartyg föra vida kraftigare maskiner än de franska, men det långsammaste fartyget är mätaren på snabbheten af hela den flotta, i hvilken det befinner sig, och det är jemtörelsevis af ringa gagn att ha fartyg som gå med 14 knops hastighet, och de hindras at åtföljande fartyg hvilka blott gå 11 knop. Men den allvarsammaste olägenheten med dessa andraklasssartyg är den hättighet hvarmed de rulla, som gör kanonernas stötande nästan omöjligt älven i en måttlig hög sjö och hvilken blottar ebeskyddade delar af skrolvet. Af denna omständighet kan nemligen en fiende, som rullar mindre, begagna sig för att sänka fartyget. Under experimenterna år 1866 rullade Caledonia, ett andra klassens farty, 15 grader, medan Achilles blott rullade 3 grader, och då den senare rullade 16 grader rullade Caledonia, Lork Clyde och Ocean 26 grader samt Pallas, ett mindre fartyg afsedt att bära 300-pundare, rullade 32 grader. Då man senare i denna sjö försökte skjuta, betanns det totalt omöjligt att råka skottaflan, och man medgaf att tornskepp under dessa förhållanden skulle haft en omätlig fördel öfver de engelska bredsideskeppen, då det skulle kunnat sköra sina kanoner utan ringaste svåtighet och lätt skulle kunnat skjuta sex skott rör hvart och ett som kom från de engelska kanonerna. Också yttrar sjelfva Times som förut varit en bland det engelska pansarsystemets ifrigaste försvarare: Vi anse att flottans konstruktionsdepartement har på ett beklagligt sätt misslyckats i att gilva oss pansarfartyg som förmå hålla sjön och hvilkas kanoner kunna manövreras. Detta departement har, medan det förklarat en abstrakt beundran för tornsystemet, egnat all sin energi åt byggande af bredsidsfartyg och gjort ingenting för att fullkomna fördelarne eller minska bristerna i det andra systemet. Vi äro i beklaglig saknad at tartyg för kusternas och hamnarnes försvar, hvarull dock enligt amiralitetets åsigt tornfartyg äro beundransvärdt atpassade. Om vi någonsin skola få ett godt sjogående tornfartyg, skola vi derföre ha att tacka privata företag. Och detta under det att bredsidsfartygen på ett beklagligt sätt misslyckats. Det är väl bekant att Mianto nomoh och andra sjögående fartyg af dun amerikanska flottan rulla vida mindre än de bredsidelartyg som utgöra deras konvoj, men vi ha cj et enda tornsartyg som är i stånd att gå ötver Atlanten. Våra utsigter synas i sanning mycket allvarsamma.