Article Image
kågos nya ledamöter i brandstodskomitåen. Eldsvåda. Idag omkring kl. half 3 på morgonen utbröt eld i huset n:o 53 2 vidls Breda vägen i Majornas 6:te Rote, tillhörigt enkefru Dahl. Huset som var af trä, 2:vånings med frontespice, nedbrann totalt. Derjemte sh uppbrunno 2:ne uthusbyggnader, tillhöriga sjökaptensenkan Matz tätt intill belägna envånings trähusegendom, hvilken, tack vare den raskhet hvarmed släckningen bedrefs, undgick att blifva lågornas rot. Elden utbröt å vinden i en af skrädderiarbetaren Sahlbom bebodd lägenhet. Kl. omkring ?(;4 var all vidare fara förbi. Ångfartyget Amiral v. Platens missöde. Härom skrifves från Linköping d. 11 d:s till Aftonbladet följande: Ångaren Amiral v. Platen träffades under sin sista resa från Göteborg till Stockholm af en olyckshändelse, som lätt kunnat taga ett mycket tragiskt slut. Fartyget, som den 8 d:s afgick från Göteborg, hade lördagen kl. omkring 3 e. m. under färd öfver sjön Roxen hunnit ungefär en tredjedels mil nära mynningen af Stångån, för att anlöpa Linköping, då kaptenen förnyade sin varning till lotsen att akta sig för der i grannskapet befintliga grund. Just i det ögonblick denne afgaf det svar, att ej ringaste fara var förhanden, törnade fartygets botten på styrbords sida, under full fart och hårdt väder, emot en undervattensklippa så häftigt, att fartyget lades starkt å sida och slefa af de talrika passagerarne föllo omkull. Alla lyckades likväl att hålla sig qvar och komma öfver på styrbords sida, utom en akterdäckspassagerare, hvilken från kommandobryggan nedstör:ade i de brusande vågorna. Försynen sände honom emellertid i samma ögonblick likväl en räddningsplanka i form af en mindre tunna, hvilken äfven störtade öfverbord så nära, att han lyckades fatta i henne och derpå hålla sig uppe, tilldess han af fartygets båt blef räddad. Förvirringen ombord var i början ganska stor; isynnerhet som man genast märkte vatten i maskinrummet. Passagerarne lugnades likväl mycket genom kaptenens kallblodighet och sinnesnärvaro, hvilken vidtog nödiga åtgärder för flitig ösning ur maskinrummet. Han lyckades äfven att slutligen uppnå och passera uppföre Stångån, ända till landningsplatsen, ehuru fartyget, som genom vattnets inträngande blef alltmer djupgående och till följd af någon skada i maskineriet blef allt svårare att regera i flodens många krökningar, flera gånger fastnade. I det ögonblick fartyget nådde landningsplatsen, hade det inträngande vattnet stigit så högt, att elden i ugnarne släcktes deraf. Den ende af passagerarne, som led förlust, var teaterdirektören Hessler, hvilken med sin trupp befann sig ombord och förlorade en koffert med kläder, som vid fartygets krängning gick ofverbord. Flera utländningar, engelsmän, tyskar och norrmän, som befunno sig bland passagerarne, afreste genast till Norrköping för att derifrån fortsätta resan till Stockholm. Kaptenen, som vid olyckshändelsen befann sig på kommandobryggan, hade ett par gånger varnat lotsen till försigtighet, och dennes beteende är så mycket obegripligare, som just han lär vara den, som utlagt alla prickar i hela Roxen och anses bäst af alla känna denna sjö. Äfven denna gång var det sannolikt endast den svenska jerhplåtens förträffliga beskaffenhet, som räddade 40 till 50 menniskolif. Kraften af en stöt så stark som den, hvilken nu träffade fartyget, hade ofelbart slagit ett stort hål å vanlig engelsk plåt, och då fartyget icke fastnade, utan gick ölver grundet, hade det säkort delat ångaren Umeås sorgliga öde och sjunkit med man och allt. Enligt ingångna underrättelser har ångfartyget sedermera afgått från Linköping till Motala för att reparera den lidna skadan. Uddevalla stadsfullmäktige hade sistl. Måndag sammanträde, vid hvilket förekom: 1:o. Upplästes en skrifvelse från styrelsen för Uddevalla-Wenersborg-Herrljunga-jernvägsbolaget, i hvilken, som svar å stadsfullmäktiges gjorda förfrågan, huruvida, sedan nu !,, af tecknade aktiebeloppet vore inbetaldt, styrelsen lyftat motsvarande andel af statsbidraget, upplystes att sådant ej kunnat ske, alldenstund sträckningen af banan mellan Mossebo och vester Bitterna kyrka ej ännu blifvit af K, M:t sanktionerad. Denna skrifvelse blef, efter en kort, men het diskussion, lagd till handlingarne, hvarefter beslöts 2:o att staden skulle verkställa den gjorda tredje utskrifningen af 5 procent å tecknade aktiebeloppet. 3:0. Till ledamöter i Brandstodskomiten för lösegendom utsågos: bokhandl. Hallman, v. konsul Kullman, rådman Blomstervall, handl. Brattberg och gelbgjutaren Sundberg. 4:0. Till stadens ombud vid extra bolagsstämman i Wenersborg d. 1 Okt. med delegarne i jernvägen utsågs bokhandl. J. F. Hallman med apotekaren A. F. Fahlström till suppleant. 5:0. Till revisorer för granskning af gasverkets räkenskaper utvaldes kamrer Montelius och handl. Wallström med v. konsul Engelke till suppleant. 6:o. Till medlemmar i en komits, som med skyndsamhet skullo hålla besigtning å stadens kyrkoherdeboställe och bedöma storleken af de reparationer, hvilka behöfde göras, utsågos byggmästaren S. Andersson, häradsskrifvaren Andersson, bokhandl. Hallman, handl. Sanne och hr A. B. Söderberg. Uddevalla friv. skarpskyttekär företog sistl. Söndag sin gemensamma prisskjutning för året. Kl. 3 e. m. samlade sig de täflande skyttarne, 32 till antalet, vid skottbanan, der ett slags med granris och en massa flaggor prydd paviljong blifvit upprest till skydd för möjligen blifvande blåst eller regn. Sedan en fruktansvärd storm med regnbyar rasat under de föregående dagarne, erbjöd der

15 september 1864, sida 2

Thumbnail