der Osten, som, efter besök här på platsen, förklarat sig benägen att öfvertaga de förbindelser, hvilka herr Cesar på ett så ogrannlaga sätt brutit. Herr von der Osten, som härifrån redan återvändt till Tyskland för att vidtaga behöfliga arrangementer, väntas åter hit med sällskapet i slutet af nästa månad, för att öppna operan straxt på nya året sedan herr Andersson lemnat Nya Teatern. fven efter ett sådant arrangement torde dock ej herr Cesar komma att undgå utbetalande af dryga ersättningsbelopp till de svikna sujetterna. . Vetenskapsoch Vitterhetssamhället. Det föredrag at mag. A. W. Ewert, till hvars åhörande samhället till igår afton inbjudit allmänheten, var såsom vanligt vid alla dessa föredrag, talrikt besökt, samt afhandlade de tre svenskarne Bergmans, Scheeles och Berzelii betydelse i kemiens utveckling. Vi skola framdeles lemna en närmare redogörelse för detsamma. Till borgare här i staden ha af Handelsföreningen blifvit antagne förre ingeniören H. M. J. Alpen från Holstein såsom handlande och handelsbetjenten BK. Svensson såsom minuthandlare. Daglig postkommunikation erhåller Göteborg från och med i dag äfven med städerna Köping, Westerås och Enköping samt postkontoren vid Strömsholm och Ekolsund. Ordensutnämningar. K. M:t har i extra ordenskapitel d. 8 d:s utnämnt zoologie professorn vid Upsala universitet W. Lilljeborg och rektorn vid Upsala katedralskola R. Annerstedt till riddare af Nordstjerneorden, akademi-räntmästaren J. W. Gyllensvärd, handlanden G. W. Gillberg och borgerskapets äldstes i Upsala ordförande P. A. Lindberg till riddare af Wasa-orden. Den 9 d:s har K. M:t utnämnt svensk-norske generalkonsuln i London C. Tottie till kommendör med stora korset af Wasa-orden. Svensk jernvägsmateriel. En tidning uppgifver att följande arbeten för närvarande äro för statens jernvägars räkning beställda och dels levererade samt dels under arbete hos inhemska fabrikanter: Vid Motala: 8 st. lokomotiver å 30,000 rdr st., 2 st. svängbroar och 4 andra jernbroar, till ett värde af 80,000 rdr, mer än 345,000 st. bultar till jernvägsskenors hopfästande, värda 100,000 rdr, 890 st. buffer eller stötkoltvar, värda 29,480 rdr; i Nyköping: 5 st. lokomotiver å 50,000 rdr; i Malmö hos hr Kockum 60 barlastvagnar och 30 godsvagnar, till ett värde af 96,000 rdr; 1 Göteborg hos hrr Keiller C:o 50 st. barlastvagnar till ett pris af 50,000 rdr; vid Hellefors 10 st. täckta godsvagnar och 40 st. öppna barlastvagnar till ett pris af 62,800 rdr: vid Surahammars bruk bottenoch sidoplåtar for jernvägsskenors inläggning, till värde af 476,000 rdr; vid Morgårdshammar rälspik för öfver 165,000 rdr. Dessutom äro inom landet förfärdigade vändskifvor, spårvexlingar m. fl. arbeten till ett värde af 160,000 rdr, hvarigenom summan af de svenska beställningarne uppgår till 1,869,280 rdr. Axlar, bjul och fjedrar till de inom landet förfärdigade lokomotiver och vagnar hatva hittills icke kunnat tillverkas vid inhemska verkstäder, utan införskrifvits från utlandet, men med nästa år torde ett annat förhållande inträffa, då större delen af dessa effekter äfven blir svensk tillverkning. Hvad räler åter beträftar, så är det endast Motala verkstad, som erbjudit sig tillverka 40,000 centner af de mer än 280,000 centner, som för nåsta år erfordras; resten kommer att från England införskrifvas och detta till ett mer än 30 procent billigare pris än hvartill de svenska rälerna vid Motala kunna förfärdigas. Det är således att önska, att den komite, som, på chefens för statens jernvägsbyggnader begäran, af Kongl. Maj:t blifvit tillsatt för utrönande af möjligheten att at svenska jernsorter förfärdiga räler, som i pris och jemförlig godhet kunna tätla med de engelska, måtte lyckes i sina bemödanden. Medaljer af silfver af åttonde storleken för medborgerlig förtjenst har K. M:t tilldelat häradsdomaren Jan Ersson i Nyland af Njurunda socken och kyrkovärden Erie Norberg i Kornsjö at Nätra eocken. båda i We-.