Article Image
reslagna Docks icke lika väl kunna uppföras på södra sidan, och början göras t. ex. vid Pusterviken — Då passagen till och från Pustervikskanalen alltid måste lemnas fri och obehindrad, är det ju ögonskenligt, att alltför ringa område återstår att använda till ifrågavarande afstängda lossningshamn. Hvad öfriga delen af södra strandsträckan beträffar, så har ins. icke föreställt sig, att de nuvarande tomtinnehafvarne skulle kunna framdeles stängas frän vattnet. Läter sådant sig rättvisligen göra och staden derigenom får en 40 alnars bred strand att disponera till frihamns magaSsiner, så skulle visserligen frihamnen kunna läggas der, så framt neml. passagen till packhuset, hvarifrån de förtullade varorna komma att hemtas, icke blir för trång; men som Götheborg ailtid kommer att behöfva en så stor och rymlig åäpnen hamn, som den södra, anser ins. den norra, mindre hamnen, lämpligare till en afstangd fri lossningshamn. Norra strandsträckan har ju dessutom nyligen blifvit öfverlåten till staden för att anvandas till handelns och sjöfartens bästa; den bör väl företrädesvis begagnas till allmänt ändamål och icke styckas i tomter, att försäljas till enskilte; och hemställer ins. till insigtsfulle och erfarne köpmän om icke en frihamns anläggning derstades skulie, mer dn något annat, tillskynda Götheborgs handel och sjöfart stora och väsentliga fördelar. — För inrikes trafiken och ångsartygen har man ju andra tjenliga platser att anvisa. Vidare frågas, med anledning deraf, att ins. föreslagit dockbyggnaden på norra sidans utsträckning till elfrännan: Om icke ganska stora svårigheter skulle uppkomma för seglationen då, på den smala farleden, sådane skepp, som vi i år sett vid bron, skulle utoch insläppas 2 — Om man föreställer sig nederlagsmagasiner för allt inkommande kolonialoch manufaktur-gods uppbyede långs stranden från Stora Bommen till S:t Eriks hörn med ingen annan utgång till förbilöpande gatan åt landsidan, än genom mellanliggande tullpackhuset, — och vattnet utanför dessa magasiner inhägnadt från Stora Bommen till elfrännan och långs denna till S:t Eriks hörn, vare sig nu att denna inhägnad göres genom magasinsbyggnader, eller endast genom stenbroar, lika den, som för närvarande är på södra sidan, (i sistnämnde fall dock med en några alnar hög mur, med jernstakett, på de hamnen omgifvande stenbroarne), så skulle ju alltid en vinkel bildas der, hvarest murbyggningen rakt ut från Stora Bommen till elfrännan afviker långs denna till S.t Eriks hörn. Denna vinkel skulle ju kunna afskäras till den bredd, som erfordras for de största fartygs direkta inlöpande i hamnen; med andra ord: i detta s. k. knä, som blefve ungelär midt emot slutet af stenbron på södra sidan, skulle frihamnsportarne besinna sig. Fartygens inoch utlopande komme således icke att på något sätt hindra seglatsen hvarken uppoch utför elfven, eller intill och från stadens stora hamnkanal. Ins. har förordat baron Bondes förslag om frihamns nederlag derföre, att ins. ansett detta förslag innefatta bästa och rättaste sättet att, vid ny hamnanlaggning och tullbyggnad härstädes, förena handelns och sjöfartens samt tullverkets så olika intressen, d. v. s. att på samma gång man beredde handeln och sjöfarten stor frihet och beqvämlighet samt besparing af mycken, om icke all, onödig kostnad ; och tidsspillan, minskade man svårigheten, men ökade säkerheten i tullbevakningsväg. I händelse Götheborgs handlande funne deta förslag förtjena någon uppmärksamhet, förmodar ins. att kommiten, derom anmodad, icke indandrager sig att välvilligt utarbeta en serkild plan för dess tillvagabringande, hvilken ylan kunde af vederbörande tagas i ölvervaande i bredd med komittens asfpisna förslag tt förlägga tullkammaren och packhuset på len L. E. Magnus Co. tillhöriga tomt emelan Keillerska fabriken och Oscarsdals brygge

31 augusti 1854, sida 2

Thumbnail