Article Image
mänhet i Sverg kunna påräkna att bekosta så dyrbara anläggningar. Det är af dett skä som, jag anser, att man väl må betänka, si itinvan må bifaller: den -kongl. propösitione: i detta afseende: ) Om man i-en. framtid skulle finna att denna ort vore 1 behof af ytterligare lättnad i komrnunikationsväg, så anser jag alla skäl tala för, att en sådan linie förlägges i sned riktning efter Nissaån, bvarigenom icke allenast. kommunikation med Jernvägslinier i norr: och söder vinnes, utan detta på ett sätt, som mest lättar de derpå nödställda delar af denna ort. Länge nog torde man dock kunna på detta ställe nöjaktigt hjelpa sig med en hästbana, eiler så kallad tram-road längs. Nissans dalgårg. Emellan Jönköping och Ljungby vid Lagaån skulle således, enligt min åsigt, den af Kongl. Maj:t föreslagna jernvägslinien icke anläggas. Vid sistnämde ställe, der äfven KalmarHalmstad banan inträffar, skulle åter den föreslagna linien vidtaga och fortgå i riktning mot Skåne, för att der förenas med den nu: under utförande. varande stambanan från Malmö. 5:00 Slutligen! synas mig tvenne kortare bansträckningar i sistnämde ort, hvilka tillsammans bilda ett slags tvärbana, vara af be skaffenhet att sta:en; som af flera skäl tjen ligast skulle sköta trafiken å desamma, äfven borde bekosta dem: jag menar till Helsingborg och Ystad, de båda punkter öfver hvilka så väl landet som dess! jernvägar: äro stälda i beröring med kontinenten. Dessa banor, genomskärande den bördiga slätten, komme dessutom säkerligen så väl att bära sig, att staten dervid har intet att riskera, men deremot mycket att vinnas Detta nu föreslagna kommunikationssystem skulle, så vidt man på karta någorlunda kan bestämma det, komma att innehålla cirka 60 mil jerhvägar mer ön det af Kongl. Maj:t framstälda, men skulle då ock, som det vill synas, utgöra ett tämmeligen fullständigt så kalladt rät för hela landet från Gefle till Malmö. Som man ser, tillkommer ökningen uteslutande den södra delen af riket, som, jemförelsevis med den medlersta, skulle blifva särdeles vanlottad enligt det af Kongl. Maj:t framlagda förslaget. Kuststäderna Gefle, Stockholm, Norrköping, Oskarsliamn, Kalmar, Karls krona, Ystad, Malmö, Helsingborg, Halmstad och Göteborg, äfvensom saritliga länen inom hela :denna del af landet, skulle af dettajernvägssystem beröras: Den maktpåliggande frågan är af beskaffenhet att förtjena den noggrannaste pröfning. Jernvägskommunikationens mäktiga inflytande på lyftningen af ett lands. materiella, välstånd är af den upplyste väl kändt och. skall af ihvaroch en snart inses. Ej mindre kunnigt är det, att jernvägar äro dyra att både anlägga och underhålla. Sverge är ctt vidsträckt land med jemförelsevis små tillgångar; men änna har det: mäktat att uppehålla sina stora intressen genom motsvarande ansträngningar. Ty. svenska : folket har ej råd att göra halfIgjordt.. arbete, smått fnask för dagen — det fan med flämtande bröst, gjort jätteverk för ekler och sedan hvilat sig Detta är karakferen af detta folkshistoria. D Man har väl invändt att denna bana redan vore I af statsmakterna beslutad; men detta inkast kan i jag ej gilla. Ständerna hafva yttrat en åsigt, att denna bana borde ledas i riktning motJönköping, ) men på samma gång anhållit, att Kongl. Maj:t skulle låta utarbeta ett förslag till stamliniernas rs RR TE DA NAT RARE ANT

3 januari 1857, sida 3

Thumbnail