landet belägne landskaps. Sommaren är varm, men den starka värmen mildras af hafsvindarne. Hösten räcket) in i: December. : Vintern medför sällan något varaktigt slädföre på slätterna. I de, inre: delarne af landet är fattigdomen stor. Det -oaktadt. tilltar befolkningen medhvarje år, backstugor och nya bostäder uppstå och en allmän obesutenhet.uppkoinmer nmied deraf följande pauperism,. hvars hastiga tillväxt — om den ej genom beredande af nya, förvärfsmedel kan. afledas. — hotar att uppsvälja det lilla välstånd, som. ännu: kanr finnas: hos. besutne. jordegare. Jordbruket är svagt: I. det hela taget uppgår behållna afkastniögen ej till mer än 3 å 4 gånger utsädet; i sydöstra delen af länet endast till 2!,, a 2?, och i dö högre, mot östra gränsen belägna socknar, blott till-1!7;,å ?7,, deraf.s Flygsandsfälten utgöra 8000 tunnland. Der hägHaderna vårdas uppväxa lunder af löfoch barrskog. Kreatursskötsela ytterst klen. Hästar äro sällsynta och fullgoda dragoxar stå ej att finna. I ställes begagnas 2ä 3 års stutar. I flera socknar kunna blott 2 dragare på hemmäånet födas; i de östra gränssocknarne blott en s. k: dragoxe på hvart, samt eh häst på hvartånnat och hvart tredje mantal. Bergverk . finnas icke. -Binäringar och husslöjder utgöra i Hallands toritiga bygder ett vilkor för jordbrukets bestånd och befolkningens möjliga uppehälle. Idoghet och husflit äro ock allmänna i dessa bygder, och hvarje närihgskälla, om än ringa och föga. gifvande, blir: der uppsökt och till det yttersta anlitad: . Dessa: binäringar utgöras af skogsbruk, som dock är till det-mesta: uttömådt ; tiliverkning af tunhör, möbler, diverse hahdsmiden, laxfiske i flodernä, framförallt linne? -och ylleväfnader, som förläggas och upphandlas af handlande från Elfsborgs län. Fiske idkas endast i den norra delen af länet, emedan hela stranden söder om Warberg är så grund, att endåst platta båtar, med hvilka man ej vågar sig ut på hafvet, kunna. begagnas. Försök att undervisa i detta yrke ha misslyckats. Detta angränsande haf, hvars närhet i allmänhet betraktas såsom en sådaty välsignelse, medger således icke ens denna utkorhstgren. åt detta landskaps vanlottade invånare. Deremot åstadkommer detta grannskap, med thy åtföljande starka vindar, den stora olägenheten, att den lätta flygsanden sättes uti ett för hela orten förderfligt omlopp. Många lägenheter till bruksoch manufakturanläggningar erbjuda detta lands många herrliga vattendrag; . men de begagnas sparsamt, endast till några qvarnar och sågar., Sjötransporten begagnas föga såsom befordringsmedel för landets varuomsättning, ehuru tillfälle dertill synes sjelfmant erbjuda sig utåt den långa kuststräckan: Ved och andra skogseffekter, som afsättas i Skåne, och spanmål; som för dem tages i utbyte, utgöra de förnämsta och nästan enda varor, som sjöledes befraktas. Af synnerlig vigt för rörelse och varuomsättning äro således de inre föreningsmedlen, eller landsvägarne. Den största och mest begagnade af. dessa vägar, mellan Göteborg och Skåne, går längs kusten genom. städerna. Derifrån utgrena sig andra : inåt Westergötland och Småland, de flesta följande vattendragen eller deras dalgångar. Föreningsvägar mellan dessa saknas nog allmänt, och bristen af sådana utgör på många ställen ett betydligt hinder) för den inre rörelsen i landet, särdeles i södra Halland, der ej sällan omvägar af ett par mils längd måste tagas, för att på brukbar väg kunna färdas nästliggande I socknar emellaf. Den som. ej förut känner förhållandet med RIovinena Halland och dess invånare, skall af essa utdrag af en officiel handling lätt kunna inse hurudant det nu är och -— med något l raktiskt omdöme i hvad som rörer våra moernäringar — icke hafva svårt att förutsäga l hvad det kan blifva, rätt behandladt. TI detj förra hänseendet! tillstår jag, att jag, förj Sverges heder, skull, nästan gläder mig, att: Hallands ogästvänliga kust icke gifver den främmande seglaren tillfälle att titta in i-all dennafuselhet; vidkommande återHallands framtid och hvad för den kan och bör åtgöras, visar det sig alldeles oemotsägligt, att det endast finnes ett medel att höja denna landsort från den skamligt låga ståndpunkt, hvarpå den sig befinner — och detta är, att genom dess inre delar framföra en kraftig kommunikationslinie. Att, såsom hittills, sända båtar för att lära ett folk, som är ovant vid sjön, att bli fiskare, och detta i ett sådant vatten som Kattegat, liksom att bråka med anläggningar af några vägar i ett land, der man om vintern saknar slädföre och om sommaren har itt genomvada flygsandsdrifvor af 603 70 fots höjd, äro experimenter, af hvilka något bättre resultat ejuvar att förbida, än det man här : vunnit. Drag:deremot en jeröväg genom landet — och kapitaler skola ditströmma ; och de dju): pa lagren af lera och snäckmärgel skola betäcbk; ka sandfälten; och de mäktiga floderna, hvil: kas enda afkomst nu är den feta laxen — en parodi på det magra landet — skola prunka af-fabriker, der landets, från uråldriga tider, till husflit och handaslöjd inöfvade befolkning skall vinna en riklig utkomst. Ty att... detta. landskap, der kapitalkraft finnes, kan draga fördel-af-det myckna verkligen goda, som en mild:natur här erbjuder, ifvensom hejda de förödelser, somsden hårda anställer, det: visa bäst. de stora, välskötta l egendomar, som pryda dessa nejder, lika o-J! ser i öknen. Men fruktlöst väntar man att ! kapitaler skola nedläggas, der man ej utan otrolig Kostnad kan erhålla det-man till in! dustrien behöfver. eller bli af.med det man! producerar. ; ) Pe MRS Ett ypperligt tillfälle att sätta denna plan fullbordan. erbjudes deruti, att samma väg, som sskulle-rädda detta landskap från eländet, äfven göres till kommunikationslinie för den beI: tydliga personaltrafik, hvilken egerrum och allt! mer skall uppstå emellan Skåne och Sverges ve-! stra:provinser samt Norge. Denna jernvägs: linje skulle i sig upptaga den nu fö. eslagna ! emellan vestra stambanan och Borås; samt! derefter följa Viskans lopp till nörheten al gästgifvaregården Sundholmen, hvarifrån. den böjde af i söder .genom :Hallandy sflägsnande sig. så-långt från hafvet :sömi lokalförhållan! dena gjorde möjligt, samt slutligen saromanfallande med tvärbanan Kalmar-Halmstad ungefärligen 3 mil från denva stad. Att orten sedermera skulle i den redan föreslagna riktningen af Viska-ån öppna en kompäunikation mellan: Sundholmen och Warberg och derigenom ställa stambanan i berö) ring med Hallands andra, handelsstad, synes :! otvilvelaktigt. i Det: är sant att denna kommunikationsled ! för den långväga trafiken, exempelvis mellan I Vestergötland och Skåne, blir längre, än om f den leddes öfver Jönköping; men jag har re-1! dan. anmärkt att detta blir ett oundgängligt vilkor för möjligheten i vårt land att meddi dräglig kostnad tillvägabringa ett någorlun1: da omfattande jernvägssystem; och jag anser ! NR