Article Image
Fjerde Qvartettsoiren. Denna soir beredde musikvännen tillfälll att taga kännedom om en i konsthistorislki hänseende mä kvärdig företeelse, nemligen en violinqvartett af Cherubin:, förut ej offentligen gifven härstädes. Var emellertid det konsthistoriska intresset stort, så var det musikaliska deremot desto mindre: denna komposition prydes visserligen af det stora namnet Cherubini, men ingalunda af hvad som förlänat detta namn dess sto het, och verket synes vara en produkt antingen från en omogen eler en alltför mogen period af den ryktbare tonskaldens lefnad. Att döma efter detta ambete tycks författaren hafva satt qvartettkomponistens uppgit uti konsten att i ständig fiiguration låta stämmorna, utan inre nödväunndighet, sammavfläta sig i så många kombbinationer som möjligt, och för denva lärdda lek uppoffra melodi, stil, klarhet och enhet t i formen. Detta gäller egentligast om de bådda första satserna, som man nästan vore frestaad att tillskrifva något af våra moderna genierr. Scherzot och finalet ega mera uppfinning ocich klarhet, ehuru man ej finner hvad man vänntat af ,Vattendragarens författare; det endimoment, som röjer ett högre mästerskap, iir Scherzosatsens trio. Valet af denna qvarts tt kan enligt vår åsigt ej kallas lyckligt: gifven i enskilda kännarkretsar, måste den för vetenskapsmannen alltid ega ett historiskt intresse; men detta existerar ej för allmänheten, som vill njuta af saken, ej af namnet. En herrlig qvartett af Haydn (Bdur) följde derefter. Afven denna komposition hvilar på ett djupsinnigt vetenskapligt arbete, hvilket dock ej ett ögonblick stör den glada, naiva anda, som, omvexlande med mildt allvar, så älskvärdt här uppenbarar sig. Afven den Beethovenska qvartetten (Ddur) är ett förträffligt och allmänt värderadt verk. Den har en mindre markerad karakter än många af Beethovens öfriga qvartetter, men står i uppfinningens rikedom, arbetets konst och klarhet föga eller intet efter dessa. Den illhör dessa B:s sex första qvartetter, hvilka satte sin mästare, genast vid hans första upppträdande som qvartettkomponist, i jemnbreddd ned hans båda stora föregångare. De utförande utmärkte sig nu såsom alltitid senom ett i afseende både på ensemble occh yans utmärkt vårdadt föredrag.

24 mars 1854, sida 3

Thumbnail