tolf slussar med femton fots dimensioner i öfverflöd tillfinnandes. Efter alla desse antecedentia lärer Trollhätte-aktieägare vid sammankomst hafva beslutat att, åtminstone tillsvidare, ingenting atgöra för Trollhättekanalens ombyggande, utan hellre förena sig med dem, som tvifvelsutan skola finnas beredvilliga att deltaga i ett bolag för genomdrifvandet af det mera Jofvande kanalföretaget. Handelssocieteterna i Wermlands städer, Wermlands Bruksägare samt exportörer i allmänhet skola säkert bidraga till företagets framgång. Ehuru företaget ej torde synas vara fördelaktigt för Götheborgs enskilda handelsintresse, yttras här al många, att vår stad, om den projekterade kanalen kommer till stånd, torde få en både säkrare och hastigare kommunikation med Wenern genom denna än med begagnande af den vanliga Eltvågen. Vid H. K. H. Kronprinsens resa genom Uddevalla i sommar lärer Stadens driftige Borgmästare och en för kanal-företaget sig intresserande medborgare der erhållit ett företräde, då de för H. K. H. framställt förslaget, hvilket tillvunnit sig H. K. H:s uppmärksamhet, och har H. K. H. behagat lofva att med bevågenhet omfatta företaget. Sedan saken så långt avancerat har man hopp att snart på allmän bekostnad få utförd en nödig slutundersökning, hvilken från så väl Wermland som Uddevalla blifvit äskad, samt kartor och kostnadsförslag upprättade. Derefter kan först förslaget i sin helhet läggas för Allmänhetens ogon, och början göras att genom aktier bereda tillgångar till det stora verket. Man bör hoppas att tillräckligt aktier snart blifva tecknade, helst värdet och vigten af Gotha Kanal oberäkneligt skulle komma att ökas genom den nu foreslagne, och äfven utländska kapitalister ej lära tveka att ingå i ett företag af dylik natur. (Aftonbladet i Norrköping.)