p 10t7ttÅ uUfLLDGLaalltoet UP mer All en imotetpetare hwarigenom åter broöpningarne bestämmas til twänne om hwardera 185 fot; under det att de styddade återitående delen öfwerbygges med tränn senkla spännwärk samt en rullbro med 24 fots öp ning för segelleden i nära öfwerensstämmelfe met det först uprättade broför laget, enligt hwilket öf wergången är föreslagen omkring 50 fot nedom den här förordade. De twå större bropelarne äro föreslagne att up öras af cement murad granit på timrade fänt: filtov med tillräckligt antal mellanwäggar, om pål: ning i fiftorna ej fan werkställas, sedan platsen rensats från den rullsten, som nu hindrar hwarje nedträngande af sandeu. Swad angår walet af material och konstruktion för den afsedda bron, så har förslag till en träbro sasom den billigaste först utarbetats. J följd af den stora spännwidden od) nödwändigheten att endast utsätta stöden för vertikalt tryck har jag an: fett en gallerwerkskonstruktion lampligast och har därwid walt ett gallerwerk af bjälkar enl. Howes konstruktion, emedan det i förra förslaget uptagna af plank icke nu blifwer afiewärdt billigare, då detta material fedan dess fördubblats i kostnad. Då emellertid den här alternativt föreslagna träbron medtager en få betydande kostnad fom 103,000 tr, bifogas till jämförelse och för frågans fullftändiga belysning äfwen kostnadsupgiit för samma bro om järn anwändes i de twå ftora spannen i stället för trä, enligt af Bergsunds mes kaniska werkstad upgjord skizz och kostnadsräkning, som wisar att bron med detta material kostar: 162,000 kr. med 20 fots bredd och 142,000 tr. med 16 fots bredd. Churu det af ofwanstående framgår, att enligt min upfattning en brobygnad på föreflaget fätt fan med tryggadt beftånd upföras öfver Berge: forsen, torde det likwäl böra anmärkas, att det föreflagna midtelstödet i ftvömfårau i fin mån werkar updämning och blifwer ett Hinder — om äfwen det minsta möjliga — för isgång och flott: ning, hwars stadliga åwerkan bron siälf endast kan medelst wal underhällne styddsbygnader undwika — på samma gang flottningens sakra gång genom bron erfordar särskilda här ej uptagna bygnader, På grund få wal hära: jo. af den omftändigbheten att prisffilnaden för en brokonstruktion, fom ej ej inslränker wattendraget och ide är utfatt för i. gång och flottmng, ej blifwer särdeles betydlig för anläggningen i fin helhet, har jag ansett mig ega giltiga ffäl att upgöra och förorda det förflag til en hängbro öfwer forsens nedre del, där bredden är 400 fot, hwilket här nedan finnes uptaget fåjom alternativ n:r I och bwaraf fynes att foftnaden för 20 fot bred hängbro utgör 165,000 fr. och för en dylik med 16 tots bred körbana 142,000 Er, Som material till hängbron har jag föreflagit galvaniserad järntrad, emedan detta jämfördt med smidesjarn, för samma belastning endast medtager halfwa materialåtgangen och därför blifmer billigalt samt emedan den mest befogade anmärfningen mot denna konsiruktion eller dess stora rostyta här till största delen förfaller, enär förankringen tunnat läggas ofwan högsta wattenytan oc galoaniferad tråd anwändes. En hängbro af mi desjärnkädjor efter i öfrigt samma ritning kostar ylg: npgjord beräkning 205,000 kronor 20 fot red. För hångbron är den tillfälliga belastningen be-l: äknad till 74 stälp. pr kvadratfot och säkerhetstmaden 4.87 faldig, hwarigenom kablarne erhållit lörre sektionsarea än manligt, hwartill jag dock rott mig ega skal med anledning af det nordliga limatet, hwars köld och inträffande snösemlingars räfwa större styrka hos kablarne än i sydligare utstreck. I beräkningen för träbron är samma tillfälliga elastning afwen antagen, men om spannet min: fas med de brodelar fom upbäras af de anbragta pånmwerken, eger denna bro full bärigbet för mera n 100 stalpunds belastning pr kvadratjot. Hwad flutligen angår brobanans bredd, få ans e jag mig, då en bygnad fom är afsedd att alt camgent ega beftånd, icke blott bör fylla stundens tan äfwen framtidens antagligen större behof imt för att möjliggöra anbringandet af en tillinkt fpårwäg, böra förorda def beftämmande ll 20 fot ehuruwal för närwarande landsmwägs: afiken, enligt min upfattning, är fullt tilgodos)n dd med en 16 fot bred förbana. Wid den öfwerläggning, som härefter upstod, liorde först kapt. L. Berg reda för de grunder, varpå, såsom plats för broöfwergängen öfwer ndalselfwen, Berge wore att föredraga framför ide Själ och Swedje, och med afseende å brons )gnadssätt en hängbro wore att föredraga frame r en pelarbro af trå eller järn; hwarjämte kronof. agman meddelade en förteckning öfwer ssattetalet ijti ledelpad m. m, och beslöts härefter att omen bros; gnad slulle utföras, borde det warda en hangbro 9 wid Bergeforssen. J fråga darnäst om pengars anslaffande fatta: 6, — fedan grossh. Arhusiander gi wit till fänna i t Jndals flottninaskomnani anfs3; JANNA fo.