L. F. Kern. WW. Lundquist. J. F. Cornell. (348 Jns. Bör Sundsvalls stad garantera annuiteten i det okligationslån, stort 1,300,000 kroner, som erfordras i ör Sundsvalis— Torpshammars-kanans färdigbyggande och kom-: plettering af dess materiel? Di haswa erfar oss böra taga till orda i denna wigtiga fal, fem i toredags war föremål för ftadssul måktiges öhverlöggning, ech nasta måndag fomner att utgöra föremål för öswerläggning på ett allmänt möte of samhallets alla Hasfer. På fas ret anse wi följande tvänne omssändigheter mer eller mindre funna utöfwa insiytande. Dar mi: hushållning egt rum wid banans byggande? Kan ide något obligationslan på några wilkor ertällas utan stadens garanti? Kan en sadan garanti med föra någon risk för stiaden? Churu den förs:a af nyss nämde srågor icke borde iafmera på swaret, huruwida siaden bör ikläda fig garanti eller ide, tro wi of dock funna antaga att få sannolikt kommer att fke. Wi anse oss däför med nägra ord böra bemöta den mer eler mindre allmänt rådande söres:ällningen i tet: ta fall och hmillen alltid upsiår få snart ett are bete foftar mera ön feftnateförflaget utwisar. För detta ändamäl beböfva wi ej påpcka hwad järne wägsstiyrelsen sicra gärger sron hallt i fana firife welser till akticegarne och hwillet bwar mon nu fänner, att alla yriser stigit cerhäret sedan föftnadsförslaget år 18.0 upprättades. AM nända frågan darimot sålurda: lar man på andra orter bygt billigare än här, cher hafwa järnwagarne vär under lilnande förhällanden kostat lika mydct? Wi walja sasem erempel ten ess närmast liggande privata banan, Upsala-Gefse jarnnäg. Ten stall enligt sontratt mara färdig i höst ce fommer ds ter styrelsens senas:te tallyt att fofta (CCO CCO Tro: nor pr banmil. Sundswal.— Torpshammarbanan kommer likaledes att sostia (00,660 irenor pr banmil, om mon såsom få bör, asdbrager bet tillägg i foftnad, sem upsiär genem matericlens templet tering utöswer tos.nadesäörslaget. UpfolaBeficbanan är bredspårig med 15 stälp fenor. Eundsmwal—Torpahammar banan smalspärig med litaledes 15 sialp. stenor. Upsala— Gefie-banan går öfver snart sagdt utesiutande jämn mark; mar Tana öfwer uteslutande tuperad mark. Men of kongl. jarnwägsbrgnadssiyreisens undersotningar sramgör att på jan mart on bredsparig bena blott fefier 19.000 fronor mer än en smalspårig med semma fre migt. Håraf fon hwar och en sluta att, om Sundswel-— Lorpshamm-arbunan gått öswer lika jamn mark fom Uplandsslatten eve bjuder, om priserna bär yvppe warit de jamma fom i Upland, om slutligen mår bana wadit lita dyrt bygd fem UVplalo—Gefie-banan, stulle den hafwa tesict 261LC0CO trencr pr banmil. Men mi neta alla Ct Sundergl.— Torpshammarbanan delwis går öfwer en mydet lupcrad mark, att ala puder Lär warit bägre an i Upland, femt att desfa lada oms:andigläter mås:e inftuera på banans pris med langt mer on 19,00 tronor pr barmil. Te lår cunderhandlengar fom fryrelfen latit föra i Steqtelm od Getcbörg, haswa giswit mid ban: den, ati under hwilla tider fom hälst, äfven de i elenomasået oficende mest lysande, intet obligationslan lunnat erhallas på de wilfor, fom styrelsen hade att erbjuda. Ingen järumåg har ännu ere hållit lan till förre belopp än dubbla aftiefapitalet, för få widt ide ett fadant län warit stödt på personlig garanti. De flesta järnwägsbolagen, fynnerligase de, fom uptagit lån på senaste tider, bafz wa warit twungna att bringa upp fitt aftiefapital till lika belopp med länesumman eller nära därtill. För att Sundswall—Torpshanmar-banan siulle tunza lemna den sakerhet, fom afwen under goda t.der ansetts fåsem den minsta möjliga, skulle wi saledes warit nödsatade att upbringa altictedningen till 1.200.600 tronor. Men under rår un arande förlålerten, då wi nuss genomlefwat on ganita belrydt peried, bar surcljen, som ansett vet omöjligt att öta tedningen, sott siarka fötkerheten genom att erljnda ym personliga garanti för lancte annuitet unter te jörsta 5 cren, där: wid underslödd af slere säwål alticegarcs fom utom bolaget satcude petscncrs cyustilda garantier. Då imellertid ide ens detta gjort tillfyllest; få aterstär blott en enda utnag art erhalia at ctligotionelan, den att siaden garanterar dess annnltet til amorteringstidens stut. Den of jarnwagss:yrelsen urrättade kalkyl öfwer infomfier od) utgifter af blijwande trafik nid Sundsralls—Torpehammars jarnwäg wifar en nerto uicmst af 198750 lronor. Wi medgifwa gerna att laltyler öswer sannelik trafik i allmans bet äro mindre ulförlitliga, enär de i de slesta jall blott grunda fig rå den kallylerandes onto ganden; men för de stesta ch hufwidsatligaste af de fillvor, som järmvägsjyrdier anför, hnilar få sem underlag sarslilda sir stliga upgijter från de respeltwe trasitanterna. Mon är därför Lerättgad tro, att det weriliga trafilnettot ej i vågen nämabar non för funva runders.iga det beräfnädeDND .. 1. — c. 4 i i Spå . A .. .