Article Image
mera sunda uppfattning af ställningar ohM.för: hällanden. Särskildt lyckönskar ryktet Westernorrlands län som i spetsen för sin styrelse erhållit en man, hwars rika erfarenhet och djupa kunskaper skola sätta honom i tillfälle att efter någon fort tid ut: öfwa ett mäktigt inflytaade inom den honom an: wisade werksamhetskrets. Mannen är fänd få fom duglig embetsman, men där jämte har han inom det politiska lifwet gjort fig känd på ett fätt, fom förwärfmat honom hans politiska motständares aktning och förtroende. Kyrkliga tidstecken. Om bibliska historien samt med anledning af underwisningen i detta ämne i wåra lärowerk och etkannerligen i folkskolorna fälles följande dom af samme skanste kyrkoherde, hr P. Nymansson, hwilkens åsigter i fråga om Bibeln och kristendomen wi haft tillfälle mer än en gång omnämna. SHurudan wördnad för Gud skall wäl i barna: hjärtat uppstå wid läsningen af, att Gud ångrade det han bade skapat manniskorna, och hurudan ifall wal barnets kärlek til den allgode Fadren blifwa, då det läser, att han mille förderfwa dem med jorden? Manne i barnahjärtat blir något rum för tron på Guds oföränderlighet wid läsningen af, att Gud känner ånger öfwer fitt eget werk, eller för tilliten till Guds kärlek, då barnet läser att Gud will förderfwa människorna? Huru skall barnet funna widhalla tron på Guds allwetenhet, då det laser, att Gud behöfde stiga ned af himlen för att fe huru männifforna bygde på Babels torn? Huru skall barnet funna tro att Gud är en ande, da det låser om, att han brottades med Jakob och widrörde hans höftsena, få att den förtwinade? Hurudan upfattning af femte budet får barnet, då det läser att Gud själf befalde Abraham att offra sin egen son Jsak? Hwilka föreställningar skall barnet göra fig wid läsningen om en bujfe, som brann och ide förtärdes, om förwandlingen af Moses staf til en orm oh af Nilflodens mat: ten i blod, om Egyptens paddor och löss m. m. samt om huru Gud wille ihjälslå alt förstfödt i Egypten, men kunde blidkas i denna sin wrede och afsta från mordplanens utförande wid åsynen af lamblod, struket på husets dörrträd? Huru skall barnet kunna fatta innehållet af senare taflan i Guds lag, sasom bjudande karleksbewisning emot alla manniskor, då det låser, att Gud slog Amoreerna med hagelstenar och till oc) med lat solen och månen ftå stilla nära en hel dag på det Jaraelis terna skulle få tid fullborda nedslagtandet af de samme? Ar faledes den moraliska lagen föränder: lig och likasa naturlagarne? Hwart tar Guds egen oföränderlighet wägen, om Gud själf bidragit til öfwerträdandet af sawäl den lagen, han gifwit åt männiffoanden, fom den i naturen? Detta är ide sagdt för att ware fig höja eller minska bibelns anseende, ty den har sitt wärde i sig själf, utan för att wäcka upmärksamheten därpå, att ett nytt utdrag ur bibeln till skolungdomens tjenst, är nödigt, få wida man ide genom religionsuns derwisningen will befrämja den i månget bärnes hjärta alt för tidigt waknade och i mår tid fig alt mer utbredande afigten, att större delen af, för att ide säga hela, bibeln ide är Guds ord. Den bibliska laroboken bör innehålla Fudafolkens ch Jesu historia jämte delar af Apostlabrefwen; hus wudzaien bör wara dev, att för barnet fram:ägs ges ide sädan läsning, fom wäcker löje, föratt eller misstrocnde, utan endast sådan, jom ing fwer wördnad för Gud, afsky för det onda och lärlet till det goda. Huru är det möjligt att barn, fom öfwertänka det de läsa (ty tänka böra de wal, blott minnes: kunskap är wal otillväclig?) skola funna undgå att fatta irreligiosa begrepp wid läsningen af sadana berättelfer, uti hwilka, då de jämföras med andra som utgifwas wara lika gudomliga, det första fom möter den tänkande synes wara en olöslig motfär

27 november 1873, sida 3

Thumbnail