Article Image
stallas, jom båre lvantitativ: och kvalita tivt öfwerstiga det mått man eger rätt att fordra af elementarbildningen, hwilfa fordringar dessutom wålla onödigt mångläseri med deraf följande ytlighet och öfveranfträngning od) leda undermwisnins gen på bredden i stället för på djupet. Den s. k. preparationen, i hwillen man welat finna ett ypperligt preservativ mot faran af öfweransträngning, anser hr R. icke böra utan stor warsamhet anwändas; ty, säger han, om läraren skall tugga födan och floppa den i munnen på lärs jungarne, som man stundom gör med fpära barn, få blir läraren lätt den ene de aktive personen i stolan, under det läriungarnes hela wertsamhet inskränler sig till att öppna munnen för den preharerade andliga spisens mottagande. Men anwisar man lärjungarne en sådan passiv rol och hindrar man dem ifrån att gå på egen hand utan ledband och att fjeliftänvigt sträfwa med anlitande af egen traft, få är det snarare mot ansträngningen än mot öfweransträngningen man uppträder. 3) Slutligen finner hr R. i föreningen af de begge bildningslinicrua, den flasfifta och ven reala, ett stort fel i elementarlärowerkets organisation. Det är här fom läseordningen och klassfördelningen, bestämda af det öfwerwägande antalet tär: inngar på ena efter andra linien, bli trafliga och ofördeluftigt inwerla på underwisniugens gång. Wanligtwis får real: afdelningen fitta emellan, och realisterna bit ett slags löstrifware i skolan, fom ide riktigt weta, hwar de äro hemma. Herr Rundbäcks förslag till elementarlärowersets ändamålsenliga anordning är följande: 1) Elementarlärowertet ffall haf: wa till uppgift att befordra såwäl den all: männa medborgerliga fom den högre me: tenskapliga och lärda bildningen. Fördenskull bör det klyfwas i tvänne afdelningar, fom hwar för sig utgöra ett afflutadt helt med begränsade kurser, nämligen en lägre (fom wi wilja falla Elementarskola) och en högre (fom wi wilja benämna Gymnasium), af hwlita den förra skall haf: wa till uppgift att fortsätta, utwidga och afsluta den för det medborgerliga lifwet beräknade bildning, fom i foltskolan grund: lägges, och den senare att ofwanför den förra och på dess grund beförja den högre lärda och wetenskapliga elementarunder: wisning, fom fordras såsom wiltor för widare studier wid universitetet och högre sveciallärowerk efter i allmänhet för en högre wetenstaplig och literär bildning. 2) Elementarftolan skall, i fullständig form, omfatta 5, och gymnasium 4 ettåriga klasser; och skall underwisningen i den förra wara gemensam för alla, hwaremot den på gymnasium skall förgrena fig på twänne linier, den klassiska och den reala. 3) De begge bildningslinierna å gyYmnasialasdelningen, hwilta mi wilja kalla Catin. och Realgmnnasium, skola helt och hållet ätskiljas, nämligen på det sätt, att latingymnasier utgör elementarskolans öfwerbyggnad wid wissa och reatgymnafiet mid andra af wåra muvarande fullftåns diga elementarlärowert; och bör härwid proportionen mellan de olika gymnasiernas antal rätta sig efter antalet lärjungar å ywardera bildningålinien. 4) YIIid uns; derwisningens ordnanre skola läroämnena och lärolurserna fördeles emellan elementarskolan och gymnasium med noggrant ittgifwande på hwarrera afdelningens oita karakter och ändamål; och bör härwid

4 februari 1870, sida 2

Thumbnail