Den sista qwarnen. Wi hafwa länge hört, att indianerna äro dömda att förfminna från jorden — ken kinesiska folkwandringen, om bmwil: fen wi mid ett föregående tillfälle talat, kommer wål att påskynda deras undergång — men att mjölnarne skola dela deras öde, ja, wandra före dem till mins nenas werlo, det hare mi aldrig anat. Men så kommer dock att ske. om framgängen kröner be anflag en wiss enaelsk uppfinnare och patentinnehafware före har mot deras tillwaro, såwida ej bela berättelsen derom är en anka. Fenis more Coopers roman Den siste Mobifanen torte då inom fort få ett mot stycke uti en spännande, wemodsfull berättelse, kallad Den sista qwarnen. Salen är den att man upptädt en mes tod att göra bröd utan att säden behöfwer malas. Patent på uppfinningen är redan taget och ett bolag har bildat fia för att göra panifitationgmetoden, få kallas den, allmän öfwer werlden. J ten prospekt bolaget utfärdat heter det, att brödets bakning af mjöl är ett flös seri med wår Herred såfwor, emedan 100 skålpund spanmål efter malninggprocessen gifwit endast 112 skålp. bröd, medan deremot den nya metoden kan gifwa oss 145 till 150 skålpund bröd af 100 skålpund spanmål. Dertill kommer, enligt bolagets påstående, att den nya metoden gör brödet mer närande, mer wälsmakanre och hwitare. Det finnes såletes intet stkäl mer för mjölnarnes tillwaro. Jndianerna kunna känna en wiss tillfrersställelse wid tanken, att de hwitaste af deras hwita bröder gå före vem till de lycksaliges jagtmarker, ver qwarnarne äro lika obehöfliga fom be blifwa ret här. Statsekonomerna skola jubla, om den na uppfinningen håller hwad den lofwar, och med all wår fömpati för wåra wänner mjölnarne fan ret ide nekas, att menskligheten i stort bar anledning att instämma i jublet. Men glädjen blandas med memod, när man botänker den estetiska förlust, fom beledsagar den materiella winsten. Mijölnarne hafwa i i alla tider mwarit poeter: nas, romanförfattarne8 gunstlingar. Qwarnarne, i synnerhet wattengwars narne, hafwa med skäl warit landskapsmålares förtjusning. De äro utomerdentligt pittoreska byggnader, helst när