Article Image
hwilken man tandtt JUH cesrtttatt ÅN:1117 löpa rifet fådunda, ett den från Mjölbr i stergötland i rak sträckning mot norr öfwer Motala till Halisderg wid westra ftambanan, der banan från Halls;erg till Örebro och dess fortjättning på res bro—Söpinga-banan till Ermaalla eller Fröwi widtager, owarefter kommer den undersölta s. k. Fröwi Salusbanan till ett stycke norr om Wessman, der denna sistnämnda bana, istället sör att böja sig till Falnn, skulle fortgå i nordlig rit: ning till Jrsjön, dit fegelbart watten finnes från Ciljan och Orsasjön, oh dit äfwen Gefle — Dala banan lunde nfiovar gas; warande derefter centraljernwägen på lartan antudd sasom sträckande sig norrut till Rättwil och derifrån följande wattendragen i westra Dalarne och östra Helsingland genom tralter, som endaft afwakta förbättrade fommunitationer för att intaga ett framstäende rum i asseende å Sweriges jernhandtering, tills den fam manfaller med en jernbana till Jemtland och Tröondhjem, hwarom Hur nedan straxt skall nämnas. Geuom den ritltning, fom sålunda blife mit gifwen åt den nordwestra banan, komme tensamma att förbinda fufmnd staden sasom dass ena ändpunlt med Horbergs bergslag och Westerbergslagen, hwilla å ett område af endast fer mils längd och twå mils Orevd frambringa nåra tdel af Swerges jernmalm och besörja 15:del of bela Tee tadjernsproduktion, utom det att benna stralt tager en ej obe: tydlig del i landets siängjernetillwerining, hwartill ensamt Smedjebacens wasswert, fom nu betydligt utwidgas för tillverts ning bland annat af jernwös stt i stor ffala, redan under 1866 bidrog med en tillwertning af 127,000 centner; och under berörda år uppgit i nämnda tralt tillwerkningen af smättstuden till 213,000 centner. Banan blir, ånda fran Etodte holm räknadt, omtring 18 mil ång. Une der de första tio milen geno nsirvier hon Uplands och Westmanlands bördigaste traiz ter, hwilta genom henne få on lätt al sättning för fina prodniter, å ena sidan iStockhelm oc å den andra i b.rgelas gen. Genom att mid Sewalla emottaga den länge tillämnade jernwägen från Wes sterås och Köping, tillföres banan utan twifwel en ansenlig trafit fran detta håll, helst om tillika berörda jernwäg genom en dvlit från Katrineholm öfswer Omid: sund sättes i sörbindelse med jermvågars ne söder om Mälaren. Medelst ifrugar warande bana blefwe huswudstaden satt i förbindelse äfwen med det lifliga jerns förädlingedistritt, fom på Köving— Uticsbergs banan nedför sina prodniter, enär afständet till Köping blefwe högst 14 mil och till Uttersberg 17 mil, i siället för att jernwägslängden till dessa stallen för närwarande utgör omtring 27 och 30 mil. Wid sin nordwestra ända stulle banan, såsom redan är nämndt, fame manträffa med den i norr oc) soder går I ende centraljernwägen, hwarigenom a enaå sidan de födersut betägna bergslager, som af denna jernwäg genomskäras, blefwe för huswudstaden Öppnade, och å den andra åt huswudstaden jemwäl bereddes en dis relt förbindelje med Siljan wid den dere med sammanhängande Jusjön, der afftanz det från Stockholm blefwe endaft omering twå mil längre, än om, på sått fomi: terade från Westmanland och Dalarne föreslagit, en bara slulle dragas direlt till nämnda sjö. Jjrågawaran de bana skulle ocksa wid sin ändpuntt emottaga den betydliga rörelse, fom, ont tomaumnifationerna förbättrades, dit såulle ledas dels från de redan tätbesoltade ISefierdalarne oc dels från de för bergsbruket sälerligen framtidedigra trafiserna wester om Wessman; och slutligen torde det utz göra mer än en tillfällighet, att fraga warande banas hufwudriltning alldetes sammanfaller med en linie, dragen från Stockholm till Elverum i Norge, der den tillämnade stora jernbanan från Trond hjem går ned till. Mjösens mwattenbacs fin, och från hwiltet ställe en liflig handelsförbindelse med Dalarne redan föres finnes och än widare beredes genom tillämnade nya och förbättrade magar. Mer dan det i landets midt belägna jens wägsdistriltet salunda blefwe fatt i förs bindelse med Stockholen, titasom det mes SA mitran Stare — — — —— — — — —— rr — — — —— n— — — — — IDA AA —

24 januari 1868, sida 4

Thumbnail