na linie blir i kommersielt hånseende af omätlig betydelse, få fnart den stora meftz banan från Missisippi till San Fransisco blir färdig, som skall komma att ega rum mot slutet af är 1869 eller åtminstone sist år 1872; då Newyork får wara i vafbrus ten jernwägsjörbindelse med den stora ftapelplatsen i Kalifornien. Då sörst blir Amerikas norra del ett land i midten af jordtlotet, och det mäste då ske att en be tydlig del af handelsrörelsen emellan österu och western går in i denna bana. Då först bliswa de west amerilanska om ofts asiatiska lusterna mer och mer ryckta ur fin aflägsenhet och allt mältigare dragna in i den stora werldsrörelsens wågslag. Snart funna då menniskor och waror på den wär gen öfwer hafwet och banan, fom genom skär Nordamerika i hela dess bredd, fom ma på fer weckor från Shangai till London; således hastigare än nu är möjligt på wägen öfwer Röda hafwet. Dermed sylles en stor lucka, och liftidigt har en annan ännn större bliswit sylld. Södra delen af Stilla occanen hade ännu ingen ångare emellan Westamerita och aus straliska folonierna Begge woro utan dirett jörbindelse. En sädan Har dock nu sedan några månader trädt i werlsamhet. Från Panama gå nn ångare dirett till Nya Zecland, som å sin sida redan sedan längre tid underhåller regelbunden förbins delse med Australien. Och så är den stora ringen sluten. Man sar nu med ånga rundt omlring jorden, och en resa omkring densamma san förrättas vå omtring tre mänder.