Article Image
Nu har sag sjungit min lilla wifa tll ända, Men i som resen sag will ett ord än er sända: Om i ej faren som folk plå fara hwad händer, Jag tror till Bläkulla hela legan jag sänder. — I Norrköpings Tidning läses: En promenad till Motala mekaniska werkstads warf härstådes förtjenar mål mödan, för att taga i betraktande den nvs byggnad, fom der uppförts och fom med bwar dag nalkas sin slutliga fullbordan. Det år ett s. k. uppsättningshus, uppfördt i en särdeles wacker byggnadsstil något å la Kristalpalatset. Det upptager nära ett tunnlands areal och i detsamma kan på en gäng byggas en wanlig fregatt samt fyra ordinärt stora ångfartpg, få att wid warfwet nu på samma gång funna nybyggas 7 a 8 fartyg, då man tager det gamla uppsättningshuset med i beråfnins gen. Dessutom fommer att uppföras ett större förråtshus, 260 fot långt och 50 fot bredt, för upplag af gröfre trådmates rial m. m., samt en cirka 1000 fot lång kajbyggnad ar sten längs med strömmen utefter warfwets hela hamnsträckning. Oaftadt de dermed förenade dryga foftnaderna, lärer gas för lofalernas upplysning komma ati dit ledas under sommaren, så att gaslysning der fan begagnas redan nästa höft. Utom det redan omnämnda jernångfartyget om 80 hästkrafter för poftgång emellan Ystad och Stralsund, fommer ett annat sådant om 120 bästkrafter, 210 fot långt, 20 jot bredt, med sidohjul, att byggas för ett bolag i Gefle och är bestämdt art föra passfagerare emellan nämnde stad och Stockholm. Byggandet ar delta fartyg år egentligen beräknadt att tillföra jernwägen emellan Fahlun och Gefle öfad trafik. Oförtöfwadt fommer fölen ott sträckas till ett jernångfartyg om 240 hästkrafter. 260 fot långt, för Herrar Emin Komp:å räkning i Stod bolm samt ämnadt att föra passogerare oc gods emellan hufwurftaren och Lä beck. Detta blifwer det största i Swerige hittills byggda jernfartwg.

10 maj 1856, sida 4

Thumbnail