Semwål sedn. — Mången kunde hår wilja fråga, om barnet brutit före sin födelje, och härwid erinrar sig Ref. berättelsen om en gammal fråga I thevie wid en akademi: An homo pecscasset, si natus non fuisset? Smwaret har Ref. ej hört omtalad, ide Heller om frågan skett på allware eller på skamt. I Möjligen misstager fig Ref. i sitt tycke, dogmen skäligen modifieras genom i Men — hwad följer strängeligen af ordet med? Jo, att barnet ju skulle haf. wa kommit syndande från moderlifwet? Och om det aflidit innan det ens fid wattendopet, huru skulle det då hafwa gått? — Hwad följer widare af uttrydet: i alla lifadegar? Jo, att menniskan ju äfwen syndade medan hon låg i waggan eller gick i kolt?! Församlingen sfjunger: Herre före barma dig: — Ref. har ide förbisett noten. Pag. 3. Kan presten ide sjunga, må han i stället läsa, hwilket gåller jå wäl hår fom å andra ställen, der pre sten enligt handbokens föreskrift skall fjunga. — Och åter en not: När här och i det följande förekomma orden: förfams lingen swarar; år detta få att förstå, att församlingen swarar sjungande, ehwad presten sjungit eller talat. — — J en församling utan orgwert men med dålig klockare, fon ju fången komma att ljuda mindre wäl, om ide högst illa? Ar det och homogent och conseqvent, att den ena lifsom skall fråga talande, men den andra swarat sjungande? Klockaren kunde ju i egenskap af representant swara ens fam (itjom fordom? Pag. 3. Dessa efterföljande Guds ord skrifver N. NV — Det fan wål ej skada att erinras derom, att den och den strifvit Guds ord. Men månne det war oliturgifft af 1811 års mån att, såsom nästförut blott säga: deåfa efterföljande ord? — Man kunde äfwen utesluta: yesfa