Landskrona och Helsingborgs jernwägar. Det stall utan twifwel blifwa af stort intresse för allmänheten att taga kännedom af nedanstående tablå, som uppgjorts i ändamäl att wisa Landskrona och Helsingborgs jernwägars förmåga att bära fig, d. w. s. i främsta rummet att utveda ränteliqviderna till staten. Ått man ite byggt några initflott, då man antagit, att trafitintomsten ärligen stall förötas med 5000 rors öswerstott, wisas Hit deraf, att Oktober månads bruttoinkomst i är öfwerstiger bruttoinkomsten för samma månad 13565 mer ej mindre än 4,840 ror 70 öre och att November månad i är antages stola gifwa minst 23,000 ror mot 19,412 ror förliret år. Tabiån bar följante lydelse: Ehuru flera omständigheter wirit missavnnalte för trafikförhällander i allmänhet under setnast förflutna år torde dock eftersörjande i lägsta mån tillt igne berätningar wara tillnäckliza bewis för en ber troggad framtid för Lanrstrona och Hetsingborgs jernwägar, synnerligast om man tager i bdetrate tante tels att sammanbindningen med Yftads -Eslöfs jernwäg, fom skedte först på slatet af första trafifåret, enrast i ringa mån kunnat bidraga till förhöjd trafik, dels att 2000 ror rmt blifwit utbec talta för upprätthållande af änvamälsenlig ängbåtsfart i fundet och dels att trafiken wid te flesta jerns wägar i lanret ötat fig öfwer förhoppningarne. Öfwerskottet utöfwer utgifterna för 1865 års sista 5 månader utgjorte 35,017: 88. D:o för 1866 års 7 första månader utgjorte . 17,575: 59. Summa Rut 82,593: 47, hvilken summa alltså utgjort första trafikårets öfwerskott. Om nu förenämnre 32,593: 47 jemnas till 80,000 och wicare ven anspräkslsa beräkningen antages, att trafiten Årligen förotar fig med 5000 rer öfwerskott, så uppkommer förjande Tablå: Ofwerftott för 1863 . 35,000. J slutet af 1867 skall till staten inbes d:o 1866 80,00). talad räntemetel rund fumma . 30,000. d:o n 1867 85,000. Behällning till 1868 170,000. Åmt 200,000. Åmt 200,000. Behälluing från 1867 170,00. J slutet af år 1868 inbetalas räntor N,000. Öfwerskott för 1868 90,000. Behällning till 1869 . 162,000. Rmt 260,000. Rut 260,000. Behällning från 1868 163,000. J slutet af 1.69 inbetalas hela räntan 115,000. fwerstott för 1869 95,000. Belällning till 1870 113.000. Rmt 258,000. Åmt 258,000. Lehälluing från 1869 . 143.000. Full vänta utbetalas md ... . 115,000. Cfwerskott för 1870 100,000.: Behållning till 18... 1258000. Rmt 243,000. Rmt 213,000. Behållning från 1870 . 128,000. Full vänta utbetalas med.. 115,000. Öfwerstoti för 1871 . 106,000. Behållning till 1872 IIS Ooo. Åmt 233,000. Rmt 234,000. Behåuning från 1871 . . 113,000. Full vänta utbetalas med . 115,000. Äfwerskott för 1872 . 110,000. Behbällning till 1873 113,000. Rmt 228,000. Rut 228,000. Behällning från 1872 . . 113,000. Full ränta utbetalas med 115,000. Öfwerstott för 1873 115,000. Behällning till 1874 . 113,000. Rmt 228,000. ywaraf framstår, att trafikens öfwerskoti, utan att Rut 228,000, räntor blifwit beräknade i behällningarne, ingen —— —y——ä — OmnnnsoaOntnnnnnn —— — —— gång behöfwer understiga 113,000 samt att detsamma i och mer ingängen af år 1873 blir tillräckligt till fullgörande af ränta och afbetalningar till staten, hwarefter alltså uttelning eller ränteliqvider till aftieegare funna inträra, hwilket efter all sannolikhet bör funna ske förr än förenämnde tablå utwisar. Daktartt stor filmad iramstär wid jemförelse emellan statsbanorna och dessa banor, torde dock följante utvrag ur Kongl. Trafikstyrelsens unrerdåniga berättelse för år 1865 lemna goda stöd för of: wanstående beräkningars riltighet. SR — 1 , AA I : — Ä .