Wäganläggning. Wid Eslöf har, berättar Malmö Handelsoch Sjöfarts Tidning, jernbanan å ven jord, fom är aftagen till dubbelbana, anlagt en wäg längs banan norr ut och som sedan står i förbinrelse med en gammal gräswäg till Ulfstorp samt med omwäg öster om torfmåssen till Bosarp. Nu har man föreslagit anläggandet af en wäg från Bosarps by genom Jären samt rakt öfwer mässen till Ulfstorp och derifrån till jernbanewägen, hwilfen fåfom nära ofarbar skulle försättas i gort och brufbart skick. En dylik wäg rakt till Esetöfs station från få befolkade byar fom Bosarp, Oslöf m. fl. hwilta alla följa fin säd och andra produkter i Eslöf, är af stor wigt samt högeligen af behofwet påtalladt, då man härmed frän dessa byar endast fick en half mil till Eslöf, men bar för närmar rante, mereljt ven långa omwägen om Strö, Trols lenäs och Gularp, nära 1 14 mil till nämnde ftas tion. Baron Trolle å Trollenäs bar fonfinarsfritt å hans (Ulfstorps) ägor upplätit jord till den nya wägen, hwilket äfwen är fallet med flera andra jortägare, och Bosarps församlinas handtwerkare hafwa beslutat att bekosta en ny bro å densamma Denna wäg är ganska lätt att lägga ock underhålla, i följd af vet utmärkta grus fom åinnes i Jären och fom får tagas kostnarsfritt. Deen oaktadt det hela blir en obetydlighet för hwarje hemmansägare, jå lära flera af desamma ej wilja weta af någon