Article Image
Dlattenstt landstap wid Pom at Aagreen A. L. Cantzler för 1000 rdr; Posttidningen meddelar följande utdrag af ett bref från en deltagare i festligheterna wid inwigningen af jernwägen öfwer riksgränsen: Tåget afgid från Charlottenberg den 4:de på förs middagen till riksgränsen, hwarest ett tåg från Norge fom till mötes, medförande norska honoratiores. På sjelfwa gränfen, ver banorna fanns träffa, woro af norsta och fwenffa ingeniörer pole rare stälrails nedlagda och fastspikate, men twenne spikhål woro lemnade öppna: nu framträdde laudshöfring Etström i Wermland och amtmannen i De demarfen Klihjn och fullborrade nedlänaningen. Ivde föranden i norska jernbanbestyrelsen, professor Broch, talade några wackra ord, önskande att denna före ning måtte lända brödralanden till nytta och Wile signelse. Tågen sammankopplades och samtlige dels tagarne intogo bär wid Charlottenberg frutost, hvars efter förren tl. 2 anträdres till Kongsvinger, der middag, öekostad af norsta jernbanebestyrelsen, skulle intagas cc till hwitten ortens alla brutspatroner och tjenstemän woro inbjudne. Efter middagen i Kengsringer fortsattes färden till Cristiania, hwas rest ÅVorgerskabet i morgon gifwer stor middag, och på aftonen blifwer galaspektakel. Stationshufet wid Charlottenberg är bygdt i en särdeles mac fer och smalfull stil; posten och tullen hafwa hwart sitt rymliga verelje på hwar sin. ända af huset; stationsinspektor är löjtnant C. F. Örtendahl; mas terielen, som begagnas, är norsk och ftationsinjpets tyren aflönas af norska styrelsen. Charlottenbergs bruf ligger ungefär ts mil från stationen. Platfen här har i dag hwimlat af Mundradetalg mennis skor, swenskar och norrmän om hwarandra, och en mängd militärer och tjenstemän illustrera med fina uniformer den särdeles lifliga taflan. Det snöade på morgonen så mycket, att marten är betäckt med ett tunnt snötäcke, hwilket gör, att den med fföldar, fanor och granrisguirlander prydda stationen tager fig utmärkt wäl ut. J anledning af jernwägssammanbindningen wid riksgränsen yttrar norska Meorgenhladet: Resande till Swerige lära nu komma att förändra wäg, i det de i stället för att taga den allmänna wägen öfwer Carlstad finna fin uträtning wid att från Charlottenberg taga wägen till Finnerödja wid westra stambanan; med diligens tan tetta stycke tillryggaläggas på 16—17 timmar. KRKRevan derigenom är fommunifationen mellan båda rikena be tydligt lättad. När jernbanan blifwer fullständigt färrig skall man enligt kunnige mäns utsago kunna tillryggalägga wägen mellan Christiania och Stodholm med snälltåg på omkring 12 timmar.

10 november 1865, sida 3

Thumbnail