hållningen från trafiken i materialier oh pens ningar wid förra ärets slut uppgick till ett wårs de af omkr. 340,000 riksdaler. Det ena af närlagda twenne reversaler tor: de, med derä tecknadt qvitto, mig benäget år terställas. Stockholm den 7 febr. 1862. N. Ericson. Jag har, såsom af denna skrifwelse inhems tas, förutsatt möjligheten deraf att, eburu oc sannolikt det ån är, sådana oförutsedda håns delser funna inträffa, fom påkalla de deponecs rade medlens återuttagande till större eller mins dre del, men tillika underrättat her fullmåftis ge, art materielens underhäll och förrådens komplettering ingalunda blifwit försummade, innan den kontanta depositionen egde rum, då reservdelar för materielen samt förråds-effefter, såsom kol, olja, cokes m. m., blifwit inköpta för medel, som från trasiken influtit och wid årets utgång i förråderna funnos behåll till ett wärde af omkring 140,000 rdr. Wid aflemnandet till statswerket af de dte werskott, fom wid trafiken å jernwägarne upps kommit, bar jag söft på der nogaste tillse, att alla för banans underhåll och trafikens bedrifs wande behöfliga materialier och effekter af flera flag blifwiti anskaffade och deras kostnad från trafifinkomsterna afdragen, På det att de medel, fom i rikspäldskontoret insattes, måtte funna anses såsom weikliga statsinkomster. Jag hyfer också den öfwertygelfen, att få wål de uu insatta 200.000 rdr, fom förut devoncs rade 50,000 ide behöfwa för jernwägsrörelsens widmafthållande åter uttagas. Då ofwannämnde öfwerskott af 200,000 rdr icke till sin råtta betydelse fan uppffattas utan wid jemförelsen med amäggningsfoftnaden för de bandelar, fom inbringat detsamma, anser jag min äfwen böra upplysa, att jermwågsålis nierna Göteborg — Töreboda och Malmö—Hefe leholm, eller de delar, som lemnat öfwerskolt, sosta tillsammans omkring 20,100.000 rdr, hwa dan det för år 1861 till rifsgäldskontoret in levererade öfwerskott sålcdes utgor ungefär I procent på bygnadskapitlet. Bruttoinkomsterna för Södra stambanan fr. Malmö och Wesira stumbanan från Göteborg uppgingo för år 1860 tillsammans till 875, 679 rdr 32 Ore och för sistlidet år till i det nårs maste 1,024,000 rdr. Medel-långden trasikerad bana utgjorde under förstnämnda är, för båda stambanorna tillsammans, 23,6 mil, och för år 1861, då trafiken under hela året war utsräcki till Hessleholm, 24,9 mil. Håraf synes, att inkomsterna under 1861 ökades med nåra 17 procent, under det au den trafikerade banlänge den endast war öfad med 53 procent. Banan Stockholm — Söderielje bar, på fam: ma fått fom Westra stambanan från Götcborg under de twenne första åäreus trafif, lemnat ungefärligen så stora inkomster, som för trafi kens drift oc det hittills obetydliga unde:hållet erfordtats, eburu det, innan årets bokslut blir uppgjordt, ide kan till siffran bestämmas huru inkomster och utgifter förhälla fig till bwarans dea. Brutto-inkomsterna å denna dana, hwars trafiferade medellängd för ärer utgjort 4,35 mil, bara imellerlid uppgått till i det närmaste 149.500 rdr. Då slitningen af räler ännu icke funnat för anleda någon annan utgift ån den för det rins ga antal färane, fom till följd af tillwerfninggs fel blifwit från banan utgallrade och icke funs EEE RESET SER RR —