Article Image
Hwarjeb anda. Ett uytt slags farkost. Gtt ganska mårfwärdigt fartyg git i slutet of Septems ber af stapeln i Ermenth, South Devon, i Englawd. Dess egare, fapten George Peaceck, fom bor på Stareress wid Greter, har låtit bygga det i form af en swar; fogelus wingar utgöras af twenune segel, fom hissas och firas med tåg, hwilfa gå genom förgyllda blod, anbragta wid en li taledes förgylld ring på def hals strax nedanom hufmns tet. Fartyget har dubbel föl och midskepps under frrofs wet ett urhalkadt, aflängt rum, hwari wattnet stiger upp; härigenom har wan welat äsladkemma, att swanen bibehåller fin upprätta ställning, om den skulle stöla på grund, samt nudwika begagnandet af ballast och förekomma fauts ring. Utom wingarnas driffraft har swanen en annan, nems ligen twå slarfa, med fimhud försedda, elastiska frålfötter, fom fitta på fina naturliga ställen och sättas i rörelse mes relst en håistang mer handtag, vå samma sätt fom en wanlig handspruta; dessntom fan farten påstyndas medelst twå par Aror, samt genom att wricka med rodret, fom är formadt såsom en fiffitjert. Genom allt detta i förening, anses swanens fart kunna bringas till en hastighet alnar act efwer tre fjerdedels mil i timman i smult watten på floder och insjear, för hwilka den egentligen är bygd. Ut: wändigt är den fwitmålad, det upphöjda arbetet är förs gyldt och def segel och takel praktfulla J sin näbb bär den en metallstang, på hwilfen en blå sidenflagg med me skriften: Åwan of Exe? är fäslad. Gre är nemligen den fled, wid hwars mynning den nu flyter på wattuet. Swas nen är nåra 8 alnar lång, omkring 3, almar bred och hög; den lyfter hufwudet 8 alnar öfver wattenytan. Juwändigt är den utstyrd med mycken prakt; sofforna äro öfwedragna med grönt safsian och stoppade med forks rch fefossrän; en luftreservoir af tre tums höjd ligger dt wer hela fajuttafet för att utestänga wärmen och på fivvrz na fitta rutor of spegelglas med jalonsier, fom funna dras gas upp och släppas ned efter behag. Midt ifajutan stär eft bord, wid hwilfet 10 perfoner beqwämt ha plats; om natten begagnas det säsom säng qenom dertill inrättade mabrasser, hwilfa tillika äro rätdningsredskap; i bordet finnas luckor, som flänga till öppningar för wattnet inunder; när man öppnar deasa luckor, fån man fitta wid tordet ech fifa Nöfen från den om bord warande kofapparaten tes des medelst ett rör genom fegelns hals och ut genom hang näsberrar. För ut i bröstet är en fruntimmerskajuta, smyckad såsem en bondoir. Bland andra utruftningsförer mål sinnas äfwen en pampiurättning och en reservo.r för rrickswatten; en mängd wäggskåp tjena till förmaringss rum för allehanda förnödenheter. Hela rummet är dels beklädt med safsian, dels prydligt lackeradt. Styrmannen har fin plats uppe vä fogelns sijert, der han leder dess fart lifa lätt och safert fom en fusk fina bästar. Bafpå halsen är en övpning, få stor att en farl fan stiga upp uti den, Då seglen sfola refwas eller man will fasta onsar. Swanens drägtighet är omkring twå kemmersläster, hang kubikiunehäll 500 kubiffot och hela hang wigt 1600 ikälp. Fullt utrustad ech med femton menniskor ombord, ligger ven blott 17 tum djupt. En afbildning ar detta nya slags fartya sinnes i det sednast hitkomna uumret of tansta Jllustreret Tidende (Å. B.) Bokt:yckeriernas antal i Förenta staterna utgör 16.000. Öwarje beftryckare anses hafwa i genom: suttt 5 arbetare, hwilfet gör 80.000 boftryckare, oc) Dwars je beftrysteri lemnar i genomsnitt 2.000 arf i weckan; alltjå levereras från samtliga truckerierna 32,000.000 arf i weckan eller 1,664,000.000 ark om året Detta är lita med 3,466.666 ris, hwilfet. tå hwarje vis wäger 50 stålvund. gör 173,333,330 skålp. pavper, hwilket åter, efter ett pris af 10 cents pr skalpund, gör en summa of 17,333,330 dellars. Handel och Sjöfart. London ten 31 OM. Tellförseln of säd get; guferna oförändrade. Ged omsättning. HEwlebreuliseras ull mändagapriser; resten Oför andradt. Amsterdafm den 31. Råg in loco fast; zilebermin flau; bock frilla, Lerth den 31 Otft. Ywete efterfrågad 3 a s so. högre. Golecborg d. 31. Spanmålsmarknaden i der Hela taget oförändrad. — Bränwin 1,46. Lordon 17: 50. Hamburg 132: 75: Pa: ris 69: 75. Aukomne och afgangue fartyg. Ä Vlissingen, 22 okt. Gustaf, Berglund, t. BValparaiso. — Rouen, 21. Mathitta, Gnanarssen, t. Luleä. — Celle, 22. Prinsessan Charlotta, Hagstrom, t. Lenden. — I.ondon, 23. Freden, Thorsson, t. Sfellefteå; d. 24. Harmonie, Ljungawist, t. Neweastle och Messina — Gravesend, 24. Suez, Sahlawist, t. Sundswall. — Rencastle, 23. Clr.: Aiglon, Sererberg, I Sholm: Superb, . AAWAUAmA t (Uhkarva QH. uti sal till nir frå gå des bel lus ta, ta läg rät ben wå wir in wi ho 20 be Nn I FN AV — J -— AK nr Se —

2 november 1860, sida 4

Thumbnail