Article Image
Korrespondens. (Forts. fr. N:o 14.) Wi påpekade under slutet af förra året den omsändigheten att DÅ man med jernwågssänet under wintertiden fom notr ifrån Hi bund elljet Malmö oc inträffade der mellan fl. 10-11 f. m., få war det omöjligt att funna med fnällvoften från dessa stärer afsända bref tisdagar och lördagar, emedan tiden för brefs wens insemnande war bestämd till senast kl. 10 f. m. Den som således wille hafwa ett ange såget bref med snällposten och ej vå annat fått funde ofsanda det, måste resa till staden med aflontäget. Denna af of påvekade olägenhet har man afhjelvt med detta ärets börs jan, då poskontoren för brefs emottagande för att aigå med snällpost nämnde dagar, bållas öppna till fl. 11 f. m. Wi hafwa äfwen mer än engång päpekat en annan lika wigtig oms ständigpet för brefs befordran, och hwarpä wårt postweri ej siulle Ida det ringaste, nemligen urafilätendeten att hafwa breflador wid stationerna, hwilket synes wara af ganska for nöds wäntigbet. Ty då man med jernbanan bar en daglig voflgång mellan Höör och staderna kLund oc) Malmö och då en säirskilt brefläda afgår med hwarje tåg, få weta wi ej hwarföre man icke på en särskilt wagn kan hänga denna eder en annan breflada, få att hwem fom helst fon wid pwarje station, under tägets uppehåll, örensamma inslicka ett bref med frimärke, för att afqå från närmalte postfontor. Ty bur swärt fan det ej ofta wara att äfwen wid eller i närbeten af stattonerna få afsändt ert bref på posten, och bwilken olägenbet genom ett få lätt arrangement funde genant afbjelpas. Cgeniligen borde en dolik braflada äfwen öppnas wid hwarje station, få att bref kunde i desamma afwen afsändas till stationerna. Eget är det ju afwenledes att man från Malmö oc) Lund wisserligen får afsända bref och tidningar till pöörs rosistation och hwarigenom en betydlin lännad och beqwämlighet wunnits för bela orten, helst sedan en vy rostgäng blifwit inrättad mels lan Höör och Åby, men metan Lund och Malmö sär man ej afsända tidningar och post med jerns banan, ide engång refommenderate bref, ehuru man tyder att fandsmwägspoften mellan dessa siäder nu kunde wara alldeles obehöflig, då mon bar jernwagstäg 3 gånger om dagen. Lifalcs des lunde posten mellan Lund oc) Hörby gerna gå med banan till Höör och derifrän till Hörby, så wida det ej bittills slett derföre att ingen nöjakrig fonvention bar kunnat uppgöras mellan de få kallade rostbönderna och staden. Emeds lertid weta wi med full sakerbet att poswerlet betalar jernbanan för postgången äfwen mellan Höör och Malmö, oc mellan Götheborg och Törreboda (173 mit), der en färffilt postwagn metsoljer jerndanan, berättad postwerfet betala 1 Rdr pr mil och bwilset säledes, i fall vojten afgår med bwarje tåg, kommer att uppgå till en ganska resrektobel summa under årets lopp. Pet är wieserligen sannt, att jernbanan beböfs wer alla måjliga infomfter, men nog tyder man lifwäl att statens kommunmikationsanstalter, jerne banor, postwerk och telegrafer borde nå i före bindelse med bwarandra, till och med wara under en öfwerstorelse, afwen om de ömscsid igt Hhulle betala hwarandra för den nytta de funna traga af detta omsesidiga föreningeband. -Petatisjorden under sistlidne året war mwidz serligen icke alldeles fri från torröta, men till — STADS IEEE KT IA TVEKA NET EINER AE VENEREA

3 februari 1860, sida 2

Thumbnail