Article Image
och rena grundläror? Och hwem djerfs pästå, att äfwen efter hans tid inga sådana kunna möjeligen återstå? Man fan mena wäl med religionen och samhället, jag nekar det ej; men man skall aldrig med en förnuftig mans nit tje na begge, utan att derwid iafttaga följande två grund-reglor, hwilka böra och skola ewigt ut: göra det säkra fånnetecknet, få wäl af en rått: skaffens religiong-lårared, iom en wis styrelses omsorger: den första, att sätta religirnens lår ror i förenlighet med det upplysta förnuftets grundfatser, så mycket de förras högre ordning möjligen tillåter; hwilket will säga med andra ord uttryckt, att undanrödja alla de stridigheter, som hafwa deras enda grund i menskliga tillägg och förklaringar. — Den andra, att wända res ligiong-underwianingen få mycket möjligt år, i från dogmens teologala spetsfundigheter, inpå hjertats och lefnadens moraliska förbättring, hwarförutan den löper fara att blifwa en tom minne8-funffap, onyttig både till sitt enskilta och allmänna ändamål. Om man således frågar: böra de tålas, som med nit och klokhet offentligen werka till detta ändamål? så swarar jag: de böra ej blott tålas; de böra hedras och uppmuntras. Man gjorde aldrig något, hwarken wärdigare en upp: lyst kärlek till Gud och menniskor, eller nuyttigare för sjelfwa religions-lugnet i det samhälle hwari man lefwer. En enda fråga återstår; den om utfpris dandet af nya religiong-låror, nya uppenbarel: ser. Denna fråga beswaras af det föregående. Det år Hart, att om en antagen fund och wåls görande gudalära är nyttig, äfwen i i borgerligt afseende, få är det nyttigt, äfwen i borgerligt afseende, att den bibehålles i sin tillbörliga helgd. Twame skäl tala för öfrigt ganska tydligen emot alla dessa nya brömzwverf, hwarmed man tid efter annan gjort försök, alt kufwa det lätt missledda mennisko-sinnet; 1:o deras ofelbara osanning, som tydligen ådagalägges både af förnuftet och erfarenheten. 2:o Fortplantningss nitet, fom alltid åtföljer dessa nyheter, och fom aldrig felar, att på ett eller annat fått föror: safa borgerliga oordningar; hwilka, huru långt de funna ohämmade sträcka fig, det gemenligen är swårt att af deras första swaga början med wisshet förutsäga. Det är derwid ide mera om en tillbörlig famwetå-frihet, fom fråga uppe kommer; det år om pligten att ffydda det all: männa mennisko förnuftet från skamliga hänförelser, och mer ån skamliga, efter de möjligen funna blifwa en grund till förre eller mins dre oordningar i den borgerliga fammanlefnas den.

21 augusti 1855, sida 3

Thumbnail