3 4 7 OA MU VE HD VY YI VID SER telegrasfvepesd! Times förmåler widare, att de kejserliga trupparne hafwa gjort ett fruklöst anfall på det af insurgenterne befatta Tfhing-kiang-fu, ehuru de erhållit fremmande hjelp. (Iufändt.) Til Allmänheten i anledning af hr Lichtfreunds opinionsyttring. En herr Lichtfreund (ljuswän) har, uti en infänd artikel i Örefundå-Poften, gripit till alla förhandwarande medel att strypa det förslag om jernwägsbyggnad, fom undertecknad, i ett föregående nummer of denna tidning, tagit fig friheten framlägga för allmän beten. Att harmas håröfiwer fan ide falla mig in, ty saken är ide blott min, den är förnämligast allmänhetens och bär i fig fröet till oberäkneliga fördelar: huru skulle den då funna bortblåsas af tidningsfloskler? Om ån min kalkul öfwer kostnaden för jernwägar, ide upptas ger de swåraste hinder, såsom floder, kärr, djupa dalsträckningar och granitberg, få är likwäl säkert att kostnaden, för der afsedda Iofaler, ide påfallar någon betydlig förhöjning; och äfwen i swårare fall, såsom wid den projekterade banan från Malmö till Jönkö ping, fan prifet ej hinna till en femtedel af wanliga normal-prifet. etta är, fom man wet, 500 tusen rdr rgs pr mil, och anledning är att priset för Köping—Hult-banan ide ens stadnar derwid. En få oerhörd prisskilnad fan ej undgå att wäcka förwåning; men är dermed gifwet att den lägre kostnaden skall wara en chimär och ens dast den högre en sanning? Jnnan man fåller ett afgörande omdöme och deraf föranledda slutsatser, måste man ju ha riktig reda på föremålets alla delar: saknas materialier för begreppet, få är man ätminstone skyldig ffons samhet i sitt omdöme. RNu år förhållandet wid den af mig föres slagne wägbyggnadsmethod att, ehurn enkel i fig fjelj, den ej fan göras äskådlig i ett tidningsblad; här fordrar fåledes rättwisan att man fparar na konklusioner till def methoden utwecklat fig på experimentalfältet. Detta hindrar dock ej, att undertecknad anser fig skyldig når mare utredning af redan framstälda åsigter. Antager man att wär gen från Lund går i riktning wester om Ringsjön, öster om Laga: ån och widare till Jönköping, få är likwäl klart att nog swåra nac turhinder möta. Skulle man, i följd deraf taga för afgjort, att kostnaden pr mil går till 100 tusen rdr rgs, få är likwäl omweders låggligt att afticegarne fförda en betydlig behållning. Men, för att komma härtill, eller ungefär 3 af normalpriset, måste iafttagas: 1:o att banan mellan Malmö och Lund först blir anlagd, emedan den ofelbart gifwer största behållningen; 2:o att man derefter börs jar anläggningen wid Jönköping, fortfarande nedåt Småland och gör banan efterhand brukbar till forsling af timret, hwilfet bar fin werkan på priset, synnerligen då man hinner till mindre skogrika trakter i Skåne; 3:o att, då fastare bergarter skola genombrytas, man begagnar minor till lösgörande af wägmaterialet, hwilket, på Provisionela banor, i lutande plan, flyttas i närmaste fördjupninc gar å wäglinjen; 4:o att den höjning wägen får öfwer daljträde ningar (chausse) gifwes tillräckligt bred botten (bas) få att en noggrannare, följaktligen dyrare och mer tyngande, stensättning wid chaussens sidor, må undwikas; 5:o att i stället för shleepers och I rails (hjulspår) banan bygges af furubjelfar i 2 paralela linjer belagde med en enkel jernskena för hjulgången; 6:o att lokomotidet förses med en säferhetsinrättning (regulator) och fraktwagnarne ers hålla fin egentomliga struktur, efter den modell, fom framdeles fommer att wisas. Genom sådane enkla till målet rakt ledande utwägar, skall prignedsättning blifwa ofelbar, arbetet winna all behöflig soliditet och utländskt biträde wara obehöfligt. — Måtte wi va icke widare ligga deklo om ord och sraser, utan raskt skrida till handling! Den fan sade diskussionen fan ej ogillas, m den stadgar omdömet; men pos lemiken drartar merendels till ordklyfwerier och förolämpningar, us tan gagn för faken. Jag föreslår derföre en preliminärfred eller åtminstone en lugnare skriftwerling; ty i sanning, jag finner det owärdigt att förssåndiga swenskar rusa mot hwarandrå i öfwerfitz tareton, upptända inbördes kif samt bidraga till underhållande af skråhögmodet och afundsjukan. Hellre låtom of förenas till ett folk fom i kroderlig fåmja werkar för fäderneslandets fanna intressen. sLåtom uppfinningsoch werisamhetsandan fritt få röra fig, då den går fin lugna, fredliga wäg! Det år genom denna princip ett Ac merika intagit rang bland jordens största nationer, och wife ej andra än passionliga hinder för Swerige att syfta till samma mål om icke i storhet, åtminstone i fosterlåndsk färsek Tinon henss) ö I