nerligast för pastagerarestraftten, hwilken hittils på 7Haland mi fat fig lifligare ån man wågade till en början hoppas, är det af wigt, att genom twenne alternerande fartyg funna inrätta refetu rerna för allmänheten mera wäl afpassade, än med endast ett far: tyg på få lång feglations-linea är werkställbart. Äfwen i anfeende till fraktgods bör en lättare kommunikation blifwa fördelaktig; och genem anskaffande af ytterligare ett tjenligt Ångfartyg, att jemte Halland sysselsättas på samma två skulle, enligt Direktionens öfwertygelse, beredas en werklig fördel, för såwäl det nuwarande Bolaget, som för allmänheten. m behofwet af en lifligare kommunikation än den Bolaget kan underhålla, och fördelen derwid skulle hinna blifwa insedd och känd, förrän Bolaget wore i tillfälle afhjelpa bristen, komme fåferligen ett främmande fartyg att i samma fart insättas; och genom då uppkommande konkurrens, skulle skada och förlust för Bolaget blifwa en naturlig följd. Af dessa skäl, äfwensom af flera Bolagsmäns begäran, för: anledd, anser fig Halländska Ångfartygs-Bolagets Direktion håriz genom böra inbjuda resp. allmänheten till teckning af Aktier, för anskaffande af ytterligare ett lämpligt ångfartyg, att för samma Bolags räkning, och i samband med ångfartyget Halland, under: hålla fommunifationen emellan Götheborg, Köpenhamn och Malmö, med anlöpande af mellanstationerna wid Sweriges westra kust. warje Akties belopp blir 500 Rdr banko, men funna äfwen 3 och 4:dels Aktier få tecknas; och kommer, sedan teckningen få fort: gått, att ändamålets uppnående anses betryggadt, resp. Aktietecknare att kallas till sammanträde härstädes, gemensamt med delägarne i ångfartyget Halland, för att öfwerenskomma och besluta om före: ning till ett och samma Bolag, bestämma Aktiernas antal, sättet för Ångfartygs anskaffande och hwad mera fom med saken har ge: menskap. — Skulle teckningen af Aktier komma att inom den 15 instundande Oktober, till hwilken tid Direktionen önskar Återbefomma teckningslistorne, öfwerstiga det antal fom erfordras, förbehål: les nuwarande delägare i Bolaget företrädesrätt till hwad de teckna; och finge i sådant fall, genom lottning mellan öfriga Aktietecknare, öfwerskjutande antalet utgå. Halmftad d. 30 Aug. 1852. Halländska UugfartygsBolagets Direktion. Lister till Afrietedning för dem, fom intressera fig för ofvan: nämnde företag, äro inlemnade till Kongl. Postkontoret och Herr Consul F. Rooth i Helsingborg. Jern-Ångskonerten ÅA A L. J. A Capt. I. L. Windahl, afgår Onsdagen d. 8 Sept. omkring kl. 11 till Landskrona samt Lördagen d. 10 Sept. omkring tl. half 7 på morgonen till Torekow, Halmstad, Warberg och Götheborg. Obf. Billetter uttagas hos undertecknad och fraktgods anmär les dagarne före ångfartygets hitkomst. Helsingborg d. 1 Sept. 1852. F. Nooth. Ångbätsfart i Sundet. afgår hwarje dag från Helsingborg till Helsingör, Köpenhamn och Malmö kl. 6 f. m. — Malmö till Köpenhamn fl. half I middagen. — Köpenhamn till Helsingör och Helsingborg kl. half 4 e. m. För turen mellan Helsingborg och Malmö blir afgiften lika billig fom förl. är, eller 3 rdr 16 ff. för 1:sta och 2 ror 32 ff. rgs för 2:rra plats. Helsingborg d. 24 April 1832. Smabåten Hamlet oo afgår hwarje Söndag, Onsdag oh Fredag: från Köpenhamn till Helsingör och Helsingborg kl. 8 f. m., — Helsingborg till Helsingör och Köpenhamn kl. half 1 midd. Frans Möller. Paketbåtfarten fommer i nästa wecka att fortsättas salnnda: Swenffa Paketen afgår Söndag, Tisdag, Torsdog ech Lördag från Helsingborg Fl. 10 f. m. och från Helsingör fl. 2 e. m. — Dan st a P aketen afgar Måndag, One dag och Fredag från Helsingör