kiteråra SErinran I veck 28 Bf ychkre DethmgvorgoHoösken. (llå4ft.) SSuaut från N:r 34.) eåtom of då höra den tirad, hwaraf NI tagit anledning att göra en sådan beskyllning: Fastän Doktor Wåhlin ide likt Franzen och Wallin förwånar med Esaje oh Johannis bilda rifa, höga och blixtrande språk, fastän han ide såsom Schartan underwiser med Pauli djupfins niga tolkning af förebilders od) profetiors betydelse, så lär och förmanar, så tröstar och warnar ban dot med Petri kraft, grundligbet och nit: och wi besinne härwid, att det war ide på blire trande od swäfwande skyar, ide på mörka och swindlande djup, utan på en klippa, nemligen den klippan Petrus, som werldens Frelsare byggde sin kyrka. KI Utan att wilja fom M. H. skryta med en wältalighet, fom i Er tanka torde wara in: gen, derest man ide t. ex. låter Er gamla gumma göra ett fprång, fastän ide på de fwmåfmana de skyarne, likt hexor och trollpackor i fordna dagar om en skärthorödag, dock i ett mört oh (windlande djup, för att i Edra ögon finna saken mera tragisk än förunderlig; så kunna wi ätminsione säga, att de åberopade uttrycken icke rättwisligen kunnat låna någon anledning till tadel och smädelse. Men sedan wi börjat med att aga Er, wilja wi fortsätta skoletuktens ide, och fortgå derföre med att underwisa Er: ty Er Erinran förråder ytliga kunskaper. Då Ni påstår, att Recensenten jemfört Dir Wåhlin med de direkta sändebuden från Hints lev, bwaraf Ni således welat draga den slutsats, att Dir Wåhlin skulle wara deras wederlike, will man upplysa Er om följande: i j ; r:o Att Ewangelister och Apostlar woro ide egentligen de direkta sändebuden från Hime sen; det war Englarne od isynnerhet werldens Frelsare, såsom en Gudamenniffa, hwilka woro direfta sändebud derifrån. Men Apostlarne utskickades sedan af det direkta sändebudet Jesus Gbristus, att predika Ewangelium för werlden i hang namn, 2:o Kan Ni ickt säga, att jag annorlunda jemfört D:r Wåhllns framställningssätt med Petri, ån Franzns och Wallins med Csaje eller Johannis, samt Schartaus med Pauli, bwarwid anmärkes noga, att det war fprås ket eller skrissättet, men ide andans gåfwor och sjelfwa personerna, fom jemfördes med de him melska sändebuden. 3:o Som Er Erinran witsordar, att Ni icke måtte weta särdeles besked om CEhristendomens anda, wid man föra Er till finnes, att skiljaktighe: I wissa Profeters, Emwana gelisters och Apostlars skrifsätt tydligen beftyrfer, att Guds Ande lempat sig efter de personerö otika natursanlag, lynne om snille, fom warit desamma medfödda, 2:o Theopneustien får I denna åstat en grundpelare, fom näst hörnstenen gifwer den Ewangeliska byggnaden fasthet. Ty Theopneustien har fina grader; det år Christendomens dogmatiska och historiska sanning, fom warit def omedelbara föremål. Når Paulus skref: detta tillstyrker jag, icke efter bud, utan efter råd, förklarade ban dermed att troslärorna och den Ewangellska sanningen förkunnades efter bud eller Guds omedelbara ingifwelse, men att Paulus i wissa Chriftendas mens grundids ite rörande fal gaf ett wälment råd efter fin enskilta dfwertygelse, sätt mentElis ga omdöme, Den, som klart förstår detta, finner å ena fidan den Gwangeliska sanningen farit defästad, samt å den andra, att andlige författare funna sttt skrifsätt, då de äro upplyste af Guds nåd, i mer och mindre grad efterfölja bibelförfattarnas framställningssätt. En Franzen och Waliin likna denna höga flygt, fom i skriften är poetist hos flera ån Esajas och i Upp. Boten, nemligen hos alla Profeterna, i Psalmerna och hos Job. Schartaus rellglösa frams siällning ulnade mycket Pauli i anseende till en djup och skarpsinnig blid I de profetiska Mrifs ternas tillempning och fom han i alt bade Bibelordet till sitt rättesnöre, kunde han icke migtar ga fig lift Mi H. fom torde anse en de Wette och slika neologiska konsorter wara nutidens pe tare för Christi Kyrka, Når Recensenten förklarade, att Dir Wåhlin ide war poetisk i fits skrifsätt, ide Heller fom Schartau gjorde några djupfinniga forskningar, få mar det deremot en sanning att han behiertade Christendomens trosläror med kraft, grundlighet om nit i fin ana daktsbok, såsom i fin Paftoralivård ; och i dessa egenifaper Hade han tagit Petrus såsom sitt mönster. När härtill lägges, att Frelsaren byggde fin Församling på det helleberget Peirud, så häntyder denna anmärkning i sitt sammanhang på en stor och allmän sanning, nemligen, att det icke är med poesiens utflygter, icke med wetenskapens djupsinniga forskning, som Guds Rifle egentligen förökes. Att i alt framgå med kraft, förstånd, nit, rättrådighet och utan mens niffofruftan, att werka medan dagen är för Guds sak: fil det år detta, fom byaat Chrimna