Kommgen af Belgien, Leopold I, afled den 10 d:s Sjuttiofem år gammal. Konung Leopold war nu den äldste regerande konung i Europa och åtnjöt i högsta mått sitt folls lärlek och wördnad, liksom suveränernas synnerliga förtroende. Han beskrifwes hafwa warit en man med högt förstånd och det är denna egenskap fom Belgien till stor del har att tacka för att det kunnat får wäl, fom det gjort, bibehålla fin af mältiga grannar hotade neutrala ställning. J öfrigt har Belgien, ett rike af jemförelsewis underordnad rang, under denna pos pulära konungs upplyfta styrelse blomftrat upp till ett af werldens rikaste och mest wälmående länder. Konung Leopols äldste fon, kronprinsen Leopold, hertig af Brabant, har nu uppstigit på Belgiens thron un der namn af Leopold II. Han är född 1835. — De dystra spådomarne, fom länge hörts, att monitorerna, så ypperliga de eljeft äro när det är fråga om att kläda skott, ej skulle förmå hålla sjön i hårdt wäder har nu fullkomligt blifwit wederlagt, som det tycks, genom en rapport öfwer en profsegling af den 7 d:s från Carlskrona, ur hwillen wi anföra följande: De twenne föregående dagarnes hårda ostliga wind hade förs orsakat gansta hög sjö och brisen, fom till en början endast war 2-refwad märssegelskultje, steg småningom sa att den kl. half 11 war bottenrefwad, hwarigenom sjön blef ganska hög. Da monitorn passerat yttre grunden styrde jag under 12 timmars tid rakt ut till sjös med mind och wag twärs på lifwet. DÅ monitorn med denna kurs kommit 10 a 11 minuter til sjös, ändrades kurs och styrdes rätt emot wind och måg under 1 time mas tid. Kl. 11 wändes och styrdes först platt undan för wind och wåg och sedermera med winden på låringen. Kl. 3 e. m. ankrade monitorn och korvetten återigen på inre krysset af Carls krona redd. Under denna korta sjöresa har monitorn wisat fig wara ett förträffligt sjöfartzg. Öfwer en timmes tid gick den utan något lä af land med hela Östersjöns under 2:ne dygns hård blast upprörda winterwag twärs pa lifwet. Fartygets rörelser woro lätta och behagliga; frön, fom uns derstundom tydtes wilja skölja öfwer det, siannade alltid emot lofwarts-sidan, bröt fig emot den, och upplöste fig uti det wattens frum, fom aldrig astadkom öfwer en half fots watten på fördäck och endast en delwis öfwersköljning af däcket akter om tornet. Största öfwerhalningarne, 12 gr., woro emot lofwart, emedan wågen på den sidan kom brant och obruten; största öfwerhalningen åt lä war 10 gr. o. s. w. Under gången emot winden hade monitorn nästan ingen rörelse åt sidorna, endast 2 gr. stampning och 11 gr. sättning. Un der gängen fördewind fom aldrig watten på dåd. Sjön bröt fig emot det spetsiga akterskeppet, fom endast till 2 a 3 fots längd belades med fradga. Efter återkomsten till förra ankarplatsen, sammanträffade! jag med kapten Zethelius, def å korvetten Orädd. Af honom ins hemtade jag att korvetten, fom under gäng rumskots med lätthet kunde passera monitorn, endast med högsta angtryck och full mas chiu kunde följa mouitorn, då bada fartygen gingo mot winden. . ——U———