Article Image
Ä . . . . . Inbjudning till Aktieteckning. Vid det af Landshosdingen m. m. Ilerr General Gyllenram d. 4 dennes, med personer som intressera sig för anskaffandet af en ändamålsenlig Anghåt för fart emellan Wisby och fasta landet, hållna sammanträde, blefvo undertecknade af de tillstädesvarande utsedde till Committerade för att ombesörja aktieteckning samt anskaffa nödige upplysningar, kostnadsförslag och ritningar m. m. Till följe häraf, samt med kännedom om, att de ångbåtar, hvilka under sednare åren användts till den trade som nu afses, varit understundom otillräckliga för såväl Passagerare som godstrafiken, samt under uttalande af rår fasta öfrerlygelse, att ett ångfartyg byggdt med tillgodogö randet af senare tidens up) sinninyar och förbättringar, skall icke allenast fullt uppfylla de år efter år sleyradle behofven, utan jemvål inbringa åt sine respectire Aktieegare god behållning på de utlaggda kapitalerna; få vi härmed inbjuda Gotlands innevånare och de för provinsen intresserade till aktieteckning för ofvannämnde ändamål. Enligt slerlalets vid sammanträdet uttalade åsigt, hvilken vi för vår del ock biträda, bör fartyget innehafva följande egenskaper: vara byqydt af svenskt jern, snabbgående och försedt med propeller, samt till dimensioner sådant, att det kan trafikera Söderlelje kanal; lasta 1000 å 1200 tunnor spannemål och hafva liggplatser för 40 å 50 passagerare, Fartyget bör vara färdigt våren 1866 och dess styrelse hafva sitt säte i Wisby, kvarest ock Bolagsstämmorna hållas. Sednast under loppet af nästkommande Maj månad blifva aktietecknarne, genom annonce i Wisby Tidningar, sammankallade för att taga del af framskridandet med Akkieteckningen och besluta om bolagets constituering, hvarefter aktieteckningen är bindande; börande aktietecknare vara beredde att vid Bolagets constituerande inbetale en Tiondedel af teckningsbeloppet. Återstående inbetalningar komma att ske i vissa terminer, beroende af de öfverenskommelser, som kunna träffas med den mechaniska verkstad vid hvilken fartyget kommer att byggas. Aktiernas antal hestöimmes förslagsvis till 1,500 och beloppet för hvarje aktie till 100 Rår Rmt. Då kändt är, alt i nästan alla Sveriges sjösläider, och städer af mindre betydenhet än Wisby, Anghåtsrederlholag bildats, hvilka hafva egna ångbåtar som besörja den för hvar och en af de respective orterna existerande varuoch passagerare-trafiken, hvarigenom den naturliga följden uppstår, att förtjensten af hvarje orts trafik stannar inom densamma och icke, såsom fallet är med Wisby, tillfaller ångbålsrederier derutom. och då det är ett factum att ånghåtsfarten ?STOCKHOLM—WISBY lemnat goda resultater, hysa vi den förhoppning att detta förslag måtte vinna allmän bevågenhet, och ehuru stort och kostsamt, snart bringas till verkställighet genom förenade krafter. Teckningslistor finnas tillgängliga hos undertecknade samt å Consulerne L. N. Enequists och R. Cramers kontor i Wisby. Wisby den 6 Mars 1865. C. H. WALLER. L. ARWESON. C. J. WICKMAN. J. A. BACHER. E. LILJEWALCH.

24 mars 1865, sida 3

Thumbnail