— allt omständigheter af så öfvervägande inflytande på en handelsplats, som borde vara öns förnämsta, att intresset för undanrödjandet af det enda qvarstående hindret emot platsens höjande i eommercielt hänseende, — eller hamnens verkliga brister, — bör vara i högsta grad glädjande för hvarje vån af fosterlandets inre förkofran. Det var derföre med verklig glädje undertecknad emottog förtroendet att uppgöra plan och förslag till såväl Wisby inre hamns utvidgning, som till anläggandet at en torrdocka, eller alternativt en upphalningsbädd, (eller så kallad slip), och det skulle vara i ännu högre grad tillfredsställande: om hvad som här nedan föreslas kunde leda till det mer än önskvärda målets närmande. De åtgärder, som, i och för höjandet af denna handelsplats, blifvit ifrågasatte att vidtagas, bestå i tvänne väsendtliga hufvudafdelningar, hvilka hvar för sig komma att här tagas i närmare skärskådande, och äfven vid kostnadsförslaget så åtskiljas, att man med lätthet kan behandla den ena frågan, oberoende af den andra. Första afdelningen omfattar hamnbassinens utvidgning, och den andra etablissement för underhåll och reparation af fartyg; — hvarunder inbegripes anläggandet af antingen en torrdocka eller upphalningsbädd, kallad slip. Inre Hamnbassinens utvidgning: Denna bassin har en högst oregelbunden figur, samt framställer de minst väl valda proportioner mellan längd och bredd. Det är en alltför väl känd satts: att af 2:ne olikformiga figurer med samma arealinnehåll, gifver qvadraten det största utrymmet, hvilket minskas i samma mohn som längden blir större i förhållande till bredden. formligheten af inre hamnen vid Wisby kan bäst bedömas deraf, att längden är D gånger större än medelbredden, hvarförutan den innersta delen har en bredd af blott 100 fot, hvilket utgör en tiondedel af hela längden! Arenan af nuvarande inre bassinen uppgår i rundt tal till 200,000 qvadralsot, inclusive den så kallade pråmhamnen, hvilken ensam utgör 10,000 qvadratfot, men borde, såsom igengrundad, knappast tagas med i beräkningen. Det förslag till utvidgning och förbättring af Wisby inre hamn, som i det efterstående skall lemnas, medförer följande högst väsendtliga fördelar, nemligen: 1:o att hamnens form i plan blir så regelbunden, som locala omständigheterne det medgifva; 2:o att förhållandet mellan längd och bredd närma sig så mycket möjligt är till den figur som ger största utrymmet; och 3:0 att tillökningen i area uppgår till 200,000 qvadratfot, det vill säga: att den föreslagna hamnen får ett innehäll af 400,000 qvadratfot, eller jemt dubbelt mot den nuvarande bassinens area. Derförutan medförer den på södra sidan föreslagna utvidgningen en annan fördel, som är af stor vigt på denna plats, och som hittills saknats, nemligen den: att man vid sydvestliga vindar kan manövrera ett seglande fartyg sedan det inkommit i hamnen, hvarigenom den så kallade lotsbanken blir alldeles öfverflödig. Denne sednare inkräktas nu, såsom bekant är, ganska mycket på den i öfrigt så trånga hamnbassinens utrymme, och består af en utanför södra kajen vid muddringen qvarlemnad lerbank, hvaruppå de inseglande fartygen sättas, om farten är så stark, att man befarar ombordläggning med de förut i hamnen liggande. Den är högst hinderlig för lastning och lossning, emedan orimligt länga landgångar äro behöflige. Antager man att de seglande fartyg, som besöka Wisby, äro högst 200 fot långa, så medgifver dock den projecterade bassinen 3:ne fartygslängder till manövern innanför gattet, hvilket bör vara tillräckligt för en vändning upp i vind, om sådant anses behöfligt. För detta ändamål, och i allmänhet för manövern vid insegling blir det dock nödigt, att inga fartyg, annat än undantagsvis, må förtöjas längs den bugtiga kajen. Ångfartyg, som hafva längder utöfver 200 fot, och som kunna backa, äro lättare att manövrera; men äfven för dem kan det vid dyning vara vigtigt att falla något undan vinden, och genom beskrifvandet af en S-formig curva minska dyningens verkningar. Enligt tillhörande beräkningar uppgår kostnaden för Hamnens utvidgning, m. m. ensamt till Rdr 224,000: — D:o d:o gemensamt med skeppsdockan ,, 434,000: — D:o d:o med upphalningsbädden , 490,000: — Vidkommande valet mellan alternativen Docka eller Slip, tillåter jag mig lifligt förorda den förstnämnde, som, utom den mindre anläggningskostnaden, alltid har den gifna fördelen att vara mera eftersökt än en upphalningsbädd. ANT. REMMER. Chef i Södra Vägoch Vattenbyggnads-Distriktet. — — 92 — —ä — WW-. — — —