Betänkande öfver Inre Hamnen vid Wisby, jemte plan och förslag till dels densammas utvidgning, och dels anläggandet af alternativt en Skeppsdocka eller en såkallad slip. Ehuru behofvet af en utvidgad och fördjupad inre hamnbassin vid Wisby länge varit kändt, så har man dock hittils mycket dragit i betänkande göra stora uppoffringar i och för realiserandet af denna plan, förr im det visat sig bestämdt möjligt att borttaga den utanför gattet belägna kalkstensbanken. Sedan sprängningsoch fördjupningsarbetena å nämnde bank emellertid nu, helt nyligen, gifvit de bästa förhoppningar om ett lyckligt resultat, och sedan detta det hufvudsakligaste hindret mot tankan på några mera storartade planer för inre hamnbassinens förbättring blifvit undanröjdt, så hafva vederbörande med ett högst berömvärdt nit och lifligaste intresse omfattat denna, på nyssnämnde grundade skäl åsidgsatta angelägenhet, samt föranstaltat en noggran undersökning af localen. Ja, man har gått ännu längre i omtankan för platsens höjande i nautiskt hänseende, i det man vid den begärda undersökningen ej nöjde sig med att afseende blott skulle fästas vid endast ögonblickets behof af den nödigt ansedda utvidgningen utan att äfven utrönas måtte: huruvida localen icke, såsom antogs, vore serdeles lämplig för anläggandet af en större reparationsdocka, eller alternativt en så kallad slip. Gotlands läge i hjertat af östersjön och, om man så får uttrycka sig, vid sjelfva stråkvägen för den stora massa fartyg, som underhålla den öfriga seglande verldens handelsförbindelse med Rysslands, Finlands och våra egna hamnar i Bottniska viken, är så i ögonen fallande lämpligt till anläggning af ett etablissement för fartygs tillfälliga reparation, underhåll och tillsyn, att derom icke mycket behöfver ordas, — helst det är obestridligt att, ju mindre omvägen till en dylik plats är, desto säkrare kan man hoppas på att densamma får företrädet, framför andra mera aflägse belägna. Då det således är ovedersägligt att Gotlands läge i allmänhet egnar sig serdeles fördelaktigt för ett så beskaffadt etablissement, så, och förr än localen vid Wisby hamn serskildt tages i för ändamälet erforderlig undersökning, — må det tillåtas mig här framhålla några omständigheter, som visa det behofvet af dockning, reparationer och tillsyn å fartygens under vatten liggande delar är i så starkt tilltagande, att sannolikheten för att den kostsamma anläggningen skall bära sig äfven är ganska stor och för samhållet af ej så ringa vigt. Ångans tillämpning såsom drifkraft, och jernets användande vid skeppsbyggerier till såväl spant som bordläggning, blir allt mer och mer allmänt, och begge dessa omständigheter hafva ett högst märkbart inflytande på såväl navigationen i allmänhet, som å fartygens underhåll isynnerhet. En naturlig följd af att man med ångkraftens tillhjelp kan på samma tid göra dubbelt, ja stundom flerdubbelt så många resor mellan samma orter, som med ett seglande fartyg, är den att skrofven derigenom äro utsatta för en hastigare slitning. Ehuru en bordläggning af valsad jernplåt, med för ändamålet afpassad tjocklek, i sig sjelf är starkare än en dylik af plankor, så lider dock den förra långt mer af skamfilning och fordrar ett mycket omsorgsfullare underhåll med målning, än fallet är med träfartyg. Dessa sednare kunna ju, efter att hafva varit på grund, eller brutit sig igenom. ett af is besväradt farvatten, utan risque fortsätta resan till destinationsorten, om läcka ej förmärkes. Men så är ej förhållandet med ett Jernfartyg, der färgbeläggningens afrifning på ett eller annat ställe under vattenlinien lätt kan vålla en längt svårare förstörelse af rost. Behofvet af undersökning i docka, eller å slip, är derföre redan ganska stort, och tillvexer dagligen i progression med trätartygens undanträngande och ängkraftens mera allmänna tillämpning. Mot Wisby hamn höja sig många röster till klander, hvaribland det med skäl uttalade dock synnerligast varit riktadt emot den farliga kalkstens-banken utom gattet, och det ringa utrymmet inne i sjelfva bassinen. Bortspränges nyssnämnde bank och gifves hamnbassinen en ändamålsenlig tillökning å bredden, samt i öfrigt hvad djup och kajer m. m. vidkomma lämpas efter tidens kraf, så måste medgifvas att denna, förut så mycket klandrade plats emellertid har många högst viäsendtliga företräden framför öns öfriga hamnar. Utom det ganska vigtiga företrädet att vara öns enda stad, utgör Wisby utgångspuncten för Postoch Telegrafförbindelsen med den öfriga verlden, eger Filialbank och serskildt Låne-contoir af Rikets Ständers bank, Sjömanshus, Navigations-skola, Fabriker och Handtverkerier, samt kanske främst af allt, ett outtömmeligt förråd på det friskaste, klarasto dricksvatten,