Article Image
Mäster Blommas Hedersdag. Af P. Thomasson. (Forts. fr. föreg. N:o). Mäster Blomma hade sålunda nått målet för sina käraste önskningar. Han var en välbeställd skolmästare, och sökte af alla krafter att plugga lärdom och kunskaper i församlingens barn. Sjelf var han väl endast ett barn i ålder och utseende; men han visste ifrån första stunden att injaga en vederbörlig respekt hos sina lärjungar, ty han var begåfvad med godt vetande och ett lyckligt sätt att undervisa, som vann bifall af alla menniskor. Se här i några få penseldrag hurn han hade inrättat sin skola, samt huru han i allmänhet gick till väga i utöfvandet af sitt ansvarsfulla kall. Hela skolhuset bestod af ett enda rum, hvilket var tolf alnar långt och åtta alnar bredt, försedt med en dörr på norra gafveln och två par fönster på hvardera sidan, så att stugan var temligen ljus. Vid södra ändan, som kallades den öfversta, stod ett litet bord i midten, hvilket utgjorde sjelfva kathedern, ty här satt mäster Blomma och lekte med sin lilla käpp under det han skötte sin syssla. Från bordet ned till dörren stodo på ömse sidor af stugan tvenne träbänkar eller säten, som de kallades, hvilka hade mycken likhet med våra vanliga gungbräden. På östra bänken, till höger från läraren, sutto gos

21 augusti 1862, sida 2

Thumbnail