draga och inskärpa grundligt och varmt, så att de unga må i kort begrepp ej bloft få en klar blick öfver verldsbändelsernas gang, utan, hvad aldravigtigast är, i allmänna drag ett rätt förstånd om Fäderneslandets öden och minnen, så att de kunna fatta dess höga betydelse och få en djup kärlek för vårt gamla Sverige. Och till underlag för det historiska studiet läses Geograjien, stödd på fysiska grundbegrepp (utan hvilka den blir af föga värde), så att en allmän men redig kunskap af verlden vinnes samt dermed hufvudsakligen en så vigtig kännedom om den dyra fosterjorden, med dess natur, folk, alster och stora förmåner. Endast sålunda kan ungdomen vinna den sannskyldiga nyttan af historien och geografien, eller en värdig sjelfkänsla för sitt eget land och derjemte ett billigt och rättvist omdöme om andra länder och andra folk, eller menskligheten i stort, utan själs-trånghet och national-högfärd. Om bara tid vore medgifven, borde i första rummet Gotlands historia och geografi läsas, och det noggrannt; ty känner ej ungdomen sin egen landsort, fattar han ej heller sitt Fädernesland. Matliamatikoen, och hvad dertill hörer, denna förståndets och de praktiska vetenskapernas sasta mark, odlas här med reda och klarhet. Och äro, utom ännu flera läroämnen som för korthetens skull här nu ej nämnas, också änddigen Naturvetenskaperna, fysik, botanik, 200logi och kemi, upptagna i skolan, der de upplysas med experimenter och begärligt mottagas; så att vår ungdom nu får litet blicka in i tingens innandöme och ,Guds råd-kammare (såsom den store von Linne sade) äfven genom dessa vetenskaper, som äro ädelt reella, upplyftande och visserligen af så stor praktisk nytta för samhället. — Men skolan vill nu mera ej blott bilda lärda bok-malar och tysta ensittare, onyttiga just genom en otymplig grundlighet, utan lefvande samfunds-menniskor, med en bildning äfven syftande till konst-smak och en ädel manlighet. Så öfvas nu i skolan musiken, både med instrumenter och vackra stämmor, dermed Herren skönt prisas i böne-stunderna och Fäderneslandets minnen inpräglas ungdomen i hjerta och sinne. Nit-ekolan meddelar undervisning i linearteckning, ornaments-, landskapsoch figur-ritning, hvartill väl framdeles kommer teckning efter naturen och af vårt gamla pittoreska Wisby. Dertill ser nu fosterlandsvännen med glädje att uti Lings land ej blott gymnastiken äfven här öfvas i skolan, utan ock att ungdomen får handtera värjan och bajonetten, och att sålunda dess lemmar och sinnen redan i de späda åren vänjas till Rikets försvar. Dessa allvarsamma vapenlekar, möjligen jemte marscher och skjut-öfningar, eller stundom vexlande med våra hurtiga Gotländska folklekar på skol-gården, allt lifvadt af fosterländska sånger, är en skön och liflig tafla för medborgaren. Några enkla ordningstecken för de särskilta afdelningarna eller ock nätta uniforms-mössor skulle kanske än mer lifva våra raska gossar för saken och bidraga till att gifva den ungdomliga truppen en mera militärisk hållning. Må dessa lifvande och vackra kroppsöfningar allt mera utvecklas och blifva en behöflig motvigt mot det förderfliga stillasittandet och mångläseriet! — År ej detta då nog af läroämnen och öfningar för skolans män och lärjungar? Må bara läroverkens högsta vårdare ej allt för mycket hafva öfverlastat ungdomens sinnen och krafter, så att dess bildning stillsammare må få mog;(EUELEETETEE L— —