Värdt sin särskilda uppmärksamhet torde ett förhållande, som yppat sig i Slesvig, vara. Der hafva nemligen baptistiske och amerikanske kolportörer befunnits bland allmogen sprida biblar, i hvilka af okänd hand mer eller mindre betydande förändringar äro gjorda, och hafva vackert tryck och lågt pris åt denna handel beredt ej så ringa framgång hos menige man, som ej kan kontrollera sveket. När härtill kommer, att i berättelsen yttrades, att kändt vore, att äfven i Sverige för närvarande en bibel-upplaga af baptistisk redaktion vore under utgifsning, så torde erfarenheten från grannlandet böra tjena vederbörande presterskap till en varning och uppmaning, att hafva ett vaksamt öga uppå beskaffenheten af de biblar, som i församlingarna kunna utbjudas. Det vanliga talet hölls denna gång af en lekman, professor Böttiger, och utgjorde betraktelser öfver gamla och nya Testamentets skrifter, innehällande en karakteristik af desamma från religiös och estetisk synpunkt, föredragen i ett tankerikt och glänsande språk, samt slutande med en särdeles lyckad poetisk framställning, i bunden form, af bibelordets kraft. Sammankomsten slöts med bön. — Den andliga rörelsen och Finska kastratismen. Under denna öfverskrift läses i Svenska Tidningen för d. 21 d:s en längre insänd artikel, hvari bland annat förekommer nedanstående af Svensk Kyrkotidning N:o 20 (för 1858) ur en Tidskrift för Finska kyrkan hemtade meddelande om en sorglig religiös förvillelse bland Finlands befolkning: ,Ur de mägtiga andliga väckelser, hvilka i Finland, såsom annorstädes under de sednare årtiondena, företett sig har på många ställen ett sant, djupt rotadt kristendomslif utvecklat sig. Men ur dem hafva äfven här och der många förvillelser uppkommit. Särskildt i östra Finland, i vissa socknar, hafva på sednare tider sådana förvillelser af sorgligaste art försports. Väckelsen har spridt sig till dessa socknar från finnarne i Ingermanland, der den länge visat sig och de sednaste åren åstadkommit mycken oreda och oro. De egendomliga lärosatser, som af de uti dessa förvillelser inbegripna bekännas och förkunnas, bero hufvudsakligen derpå, att syndafallet anses af dem hafva bestått endast deri, att Adam och Eva begynte att lefva i äktenskap och framfödde barn. Derföre fördömes ock äktenskapet såsom synd. De, som redan äro gifta, böra till och med skilja sig från sina makar, för att alla kunna vara lambsens jungfrur. Deremot uppmanas de till en andlig kärlek, som består deri, att mannen väljer åt sig en andlig syster, och qvinnan en andlig broder, till hvilken hjertat brinner af andlig kärlek. Såsom stöd för denna anföres ur skriften 1 K. B. 1: 1, 2. Då imellertid, i följd af denna lära, flera qvinnor brinna af andlig kärlek till en och samme man och springa efter honom, hvaraf ej sällan uppenbara köttsens gerningar uppkomma, eller ock en häftig köttslig begärelse alstras, hvilken man ej kan undertrycka; så har man börjat yrka på — snöpningar, ett medel, hvarigenom de olycklige förvillade tro sig blifva Frälsaren särdeles behaglige, då de ej ens skona sin egen kropp. I Ingermanland hafva sådana onaturliga våldsamheter blifvit verkställda på flera hundra personer och äfven i de finska socknarna saknas ej dylika exempel. Dock äro åsigterna i afseende på dessa ohyggligheter delade inom sekten.