Article Image
dagar. Under frånvaron kommer en tillförordnad regering att fungera, bestående, efter hvad det säges, af h. exo. justitiestatsministorn som ordförande, samt sjöministern frih. Leijonhufvud, statsråden Alströmer och Lovån som ledamöter, af hvilka frih. Leijoobufvud jemte eget departement skulle förestå landtförsvars-, frib. Alströmer civiloch hr Lovön finansoch ecklesiastikdepartementen. Hr civilministorn Bergström åtföljer H. M:t till. de båda jernvägsinvigningarne. 1. början på veckan gick ett rykte, att drottningen betänkligt insjuknat och att med anledning deraf en middag, som DD. MM. skulle ha gifvit för corps diplomatigus i onsdags, blifvit inhiberad, att det möjligen skulle hindra konungens resa o. a. v. Åttmiddagen i fråga inställts, med anledning af att drottningen varit illamäende i följd af förkylving och måst intaga sängen, lär vara öfverenestämmande med verkliga förhållandet, men lyckligtvie hade ryktet för öfrigt gjort sig skyldigt till stor öfverdritt, alldenstund h. majestät, efter hvad det sades i går, lärer vara nästan aldeles äterstäld till helsan. Ett annat af tidnipgarne meddeladt rykte, efter talet kommit i gång på sådant, har berättat, att före konungens resa en ny chef för telegrafverket skulle tillsättas. Posttidningen hade derom igår ingenting att förmäla, ej heller skall saken vara så förberedd, om man får tro vanligen väl underrättade personer, att den kommit under föredragning i den senaste konseljen, och torde således denna chefsplats näppeligen blifva tillsatt före konungens återkomst från. Norge. : Deremot lära nyligen, bland en mängd andra ärenden, äfven några jernvägsfrågor blifvit asgjorda. Så har, för Nyköping-FlenWestmanlands jernväg, sträckningen mellan Tumbo och Walskog med bro öfrer Arboga-ån blifvit faststäld och koncession beviljats för den tillämnade jernvögen mellan Landskrona och Björnekulla, med anledning at hvilken, säsom vi förut nämt, någon tvist uppstått med styrelsen för Helsingborgs-Hessleholms fernvögeaktiebolag. Sistnämde bolag hade föreslagit öfverenskommelse med det förra om rätt för detsamma att med sin materiel gemensamt trafikera en del af HelsingborgsHessleholms jernbana. Landskrona-Björnokullabolaget afstyrkte bifall till öfverenskommelsen, och så har äfven kgs befhde i Malmöhus län gjort i dess af M:t infordrade utlåtande. Detta lyder sålunda: Ehuru öfverenskommelse. af nu ifrågasatta beskaffenhet lära förekomma i England och äfven i Frankrike, kan kgs befhde icke undertrycka den tanken, att en jernbanas trafikerande af två bolag med särskilda styrelser svårligen, derest rörelsen är af någon betydenhet, låter sig göras med den enhet, reda och bestämdhet i ledning och anordningar, som erfordras för beredande åt trafiken af det skydd mot olyckshändelser, hvilket i vårt land hitintills varit ett för jernvägsrörelsen utmärkande drag. Äfven ur en annan synpunkt torde betänklighet möta vid det jorda erbjudandet. Åt K. M:t skulle neml. enligt etsamma väl lemnas att bestämma grunderna för den ersättning, som, i brist reta rilig oiveremakoms melse, borde tillkomma Helsingborgs-Hessleholmsholaget för dess banas begagnande af det andra bolaes men grunderna för sjelfva den gemensamma trakeringen komma deremot att blitva beroende uteslutande af det bolag, hvilket banan tillhörde; och i sjelfva förhällandenas natur saknas icke anled: till det antagande, att missförstånd och förvecklingar derigenom skulle kunna föranledas. I det skick erbjudandet blifvit framstäldt, tilltror sig kgs befhde alltså ej tillstyrka, att afseende derå fästes till hinder för bifall å den gjorda ansökningen om koncession 4 jernvägs anläggande från Landskrona till Björnekulla, hvilken ansöknings snara pröfning utan tvifvel är för sökandena af icke ringa vigi

17 november 1874, sida 1

Thumbnail