TTUUU )DU MVA MU Ö---A24! AA — — åter krigsbögskolan vidkommer, medgifva komiterade att flere af de skäl ega giltighet, som i allmänhet tala för sammansluming af olika fackläroverk med teknisk riktning. Men då åtskilliga förhållanden synts komiterade förbjuda on fallständig förening af krigshögskolan med den tekniska högskolan, och då olägenheterna af en partiel förening, så att i vissa ämnen ordnades för båda läroverken gemensam undervisning, måbända skulle öfverväga de påräkneliga fördelarne, ha komiterade funnit sig icke böra tillstyrka förslaget i denna del. Deremot ha komiterade kraftigt och öfvertygande påvisat behofvet af den blifvande tekniska högskolans utvidgande utöfver de nuvarande tekniska läroverkons område, så att hon skulle komma att innefatta äfven en praktisk arkitekturskola. Vi kunna ej här återgifva de talande skäl komiterade anfört för en sådan utvidgning af den nu tillgängliga tekniska undervisningen, utan hänvisa till betänkandet, der (sid. 60—65) ärendet blifvit särdeles väl utredt. Ä Ettor betänkandet följer 5förslag7 till den tekniska högskolans organisatior, som i särskilda underafdelningar handlar om: den tekniska högskolans ändamål; inträdesfordringar; allmänna grunder för undervisningens ordnande; folkskolornas organisation och studiekursernas längd; läroämnen (bland hvilka vi finna en nyhet, som vi med tillfredsställelse särskildt omnämna, nemligen nationalekonomi ), hvarvid genom bifogade tabeiler åskådliggöres, huru läroämnena i de olika folkskolorna kunna under loppet af den derför afsedda tid medhinnas; vidare om lärare; uppflyttningsoch afgångspröfningar ; styrelse; lokaler; kostnader. Som häraf kan slutas, är planen med all rödig utförlighet i enskildheter utarbetad. Hvad sista punkten i förslaget — kostnadsberäkningen — vidkommer, torde här särskildt böra nämnas, hur den föreslagna staten för den med en arkitekturafdelning utvidgade tekniska . högskolan ställer sig till de nu varande utgifterna för de tekniska undervisningsanstalter, hvilkas förening till en högskola af komiterade förordas. Den förra upptages i förslaget till 122,700 rdr, medan årliga statsanslagen för de nu varande läroverken äro: för teknologiska institutet 77,500, för skogsinstitutet 13,100, för landtmäteriundervisaingen 3000, för den farmaceutiska undervisningen 6875, summa 110,475. Staten för den tekniska högskolan synes sålunda förete en, för öfrigt alls icke nämnvärd, tillökning af 12,225 rdr; men i verkligheten ställer sig förhållandet ännu förmånligare. Utom det att den föreslagna staten inbegriper upprättandet af en tvifveleutan i alla händelser oumbärlig arkitekturafdelning, således en utvidning öfver det nu varande omfånget, bör neml. märkas, att genom skogsinstitutets förening med teknologiska institutet m. fl. läroverk de af det törst nämnda nu använda byggnader blifva tör andra ändamål tillgängliga. ) Den stora, allt jemt växande betydelse, som de nationalekonomiska kunskapsgrenarne på senare tider erhållit — yttra komiterade — har föranledt nationalekonomiens införande som läroämne vid när stan alla utlandets polytekniska skolor. Utan tvifvel är detta fullkomligen berättigadt. En klar insigt i de för samhället i allmäahet och särskildt för industrien så vigtiga frågorna rörande skatteväsendet, handelsoch näringslagsiiftningen, patentvåsendet, förhållandet mellan kapital och arbete o. s. v., kan med skäl fordras af ledarne för stora industriella företag och är för öfrigt af synnerligt gagn för alla, som hafva någon befattning med tekniken. Komiten bar med anledning häraf föreslagit, att en kurs i nationalekonomiens grunder måtte införas vid den tekniska högskolan. Då emellertid denna vetenskap icke kan betraktas såsom ett af läroverkets egentliga fackämnen, torde undervisningen deri, åtminI stone till en början, icke böra vara obligatorisk för aila elever. För att sätta de lärjungar, som sådant önska, i tillfälle att deltaga i denna undervisning, bör den anordnas på de timmar, då icke andra lektioner gifvas vid högskolan. För landtmäterioch skogselever kan nationalekonomien med skäl uppta gas som obligatoriskt ämne, emedan den står i så näre förhållande till den författningskunskap, som är er i undervisningsplanen för desse elever iugående kun: skapsgren. :