Kandelsunderrättelsek. GÖTEBORG d. 16 jan. Ett af vintern de seare dagarne gjordt försök att sent omsider komma ill väldet har totalt misslyckats. Tidigt i onsdags på morgonen inträffade nemligen ett temligen ymnigt snöfall, och om också väderleken påföljande dagen var blid, blef dock frost på natten, hvadan detigår morse såg helt vinterlikt ut; men emot eftermiddagen, sedan vinden blifvit SV., började åter, regn att falla och så bar vädret sedermera bibehållit sig, så att vi nu åter äro midt uppe i samma höstrusk som förut. Om också ej de ringaste vinterhinder förefinnas för segelfarten, börjar dock årstiden nu taga ut sin rätt, och företedde sjötrafiken i veckan jemförelsevis ringa lifaktighet. Från och med sistl. fredag anlände endast 11 seglande fartyg, bland hvilka ett kom från aflägsnare farvatten, neml. brigg. Minona Gudiva, som medförde salt från Cagliari; af de öfriga voro 3 fr. England med kol; 2 medförde råg och mjöl m. m. fr. Danmark, 1 lump fr. Königsberg och 4 voro i barlast. Sedan förra börsdagen hitkommo endast tvenne ångare, neml. Norway från Hartlepool med kol samt Mary, som i dag ankommit från London med styckegods. I morgon emotses ankomsten af Hugin och i början af nästa vecka väntas Munin, båda som vanligt från kolbamnar; dessutom emotses ankomsten af ångaren J. J. Dickson, som, kommande från holländsk hamn, är att förvänta om söndag. Ångaren Gustaf har på sin senaste resa härifrån haft att kämpa med mycket svårt väder. Efter att ha ingått till Mandal för kolförrådets fyllande, fortsatte fartyget resan i lördags, men blef läck i sjön och bar, enligt ingånget telegram, i går inkommit till Cuxhaven i baveri. I afseende på exporten omfattar vår redogörelse denna gång 16 fartyg, af hvilka 7 voro större ångare, alla destinerade till England; till nämnde land afgingo 5 af de utklarerade gegelfartygen, och gingo de öfriga 4 till Danmark. At hufvudartiklarne skeppades följ. qvantiteter: c:a 11,325 ctr metaller (deraf 3240 ctr stängjern), 11.280 k.-f. plankor och brå: der, 97,980 k. f. grufetolpar, 14,220 k.f. timmer, 7500 2— —Le DT KR