leday; ledamot i andl. ståndet af Nordsljerneorden: ; kontraktsprosten d:r C. F. Sjöström; kommendörer af Wasaordens 1:a klass: bruksegaren H. G. Danielson och intendenten C. Juhlin-Dannfelt; riddare af Wasaorden: kapt. vid Vägoch vattenbygnadskären I C. J. Knös; sekr. i statistiska centralbyråu d:r P. E. I Sidenbladh; adj. vid teknologiska institutet Å. R. I Åkerman; jägmäst. E. G Sundberg; brukseg. H. A. Cornelius; godseg. C. Rydström ; törestånd. för Gotlands läns landtbruksskola C. W. Gardell; civilingeniör:e C. P. Sandberg, L. A. Groth och E. J. Hirsch; byggmäst. 4. Kruger; fabriksidk. J. Kullgren; arkitekten Th. Blanch; danske v. konsuln i Helsingborg C. G. F. Stewenius och grossh. i Åristiania Th. Schram; ledamot i andl ständet af Wasaorden: prosten A. A. Aurelius. — Följande svenskar utom de af oss I förut angifna hafva med anledning af Wienerutställningen mottagit österrikiska ordenstecken: Envoyten grefve C. E. Piper Jernkrone-ordens I första klass, brukspatron C. Ekman, generalkonsul i Benedicks, grossh. James Dickson och bruksp. Aspelin på Fagersta Frans-Josephs-ordens kommendörskors (de två förstnämde med kraschan.) IIofvet. Till öfverstekammarjunkare i II. M:ts hof har utnämnts frih. C. G. Leijjonhjelm och till öfverintendent f. d. generalkonsuln fil. d:r C. L. Dablfelt. Öfverstekammarjunkaren grefve R. A. Wachtmeister har på ansökan örverflyttats till fria hofstaten. ; Till bibliotekarie hos H. M:t enkedrottningen har utsetts läraren vid sjökrigsskolan fil. d:r Jos. Miller. Skogsstaten. T. f. direkt. vid SkogsI institutet V. M. Thelaus har förordnats till jägmästare i Finsponga revier. Jernvägsanläggning. Jemlikt skrifvelse af 14 sistl. nov. till styrelsen för allmänna vägoch vattenbyggnader har K. M:t uppå en af egaren till Limmareds glasbruk, Fr. Brusewitz, gjord ansökning att anlägga och för trafik upplåta jernväg från nämda glasbruk till ejön Åsunden, för att medelst ångbåtsfart på denna sjö ställas i förbindelse med Ulricehamn-— Vartofta jernbanan, berättigat. sökanden att anlägga och trafikera jernvägen. Den skulle blifva i sin helhet af 1 mila längd och få en spårvidd af 3 fot. Från glasbruket kommer jernvägen att dragas genom Åsarps, Månstads och Finnekumla socknar i Elfsborgs län. Genom förut meddelad koncession är en del af jernbanan mellan Limmared till Vasa bro, utgörande en sträcka af 12,000 fot, redan fullbordad. Jernvägen Linköping-Westervik. Linköpings stadstullmäktige ha vid sammanträdet i förra veckan beslutat att teckna aktier i detta jernvägsföretag till ett belopp af 25,000 rdr, och har teckniogssumman derigenom stigit till det erforderliga minimibeloppet af 600,000 rdr. Afslagen nådeansökan. K. M:t har ej funnit anledning att lemna bifall till en af komministern i Ulricehamns landsförsamling N. T. Drysen giö-a ansökan, att sedan Göta hofrätt dömt honom vara prestembete och innehafvande tjenst förlustig, K. M:t täcktes efterskänka det ådömda åötraffet e åtminstone förunna sökanden någon lindring deri. Eldsvåda ödelade på af.onen d. 26 sist. november den af engelsmannen Morsey för ett engelskt bolags. räkning förliden sommar anlagda ångsågen vid Pipers kärr i närheten af Westervik. Ängsågen, som nedbrände till grunden, var brandförsäkrad. Anledningen till eldens uppkomst är obekant. Danska lotsningen i Öresund Danska regeringen har för det slutliga ordnandet af utstationerandet af lotsfartyg från de i och för lotssökande fartygs assistens i Sundet inrättade lotsanstalterna på hemställan af öfverlotsen i Selands och Lollands distrikt, utfärdat toljande resolutioner: Sundlotsarne äro skyldiga att under vintermånaderna, från det fyrarna släckas på morgonen till i dess de tändas om aftonen, och under de öfriga måuaderna. så länge det är ljust nog att lotsa, ständigt hafva lotsfartyg på följande sätt utstationerade: Helsingörs lotsstation — en däckad båt med lotsar i farvattnet mellan norra udden af Lappgrundenoch Svinebodarnes fyrskepp och enligt regeln icke I sydligare än utanför Tllekildehage : Köpenhamns i lotsstation — en af de större roddbåtarna med lotsar mellan sjömärket på Taarbacks ref och norra tunnan, så snart det finnes seglare i sundet; Dragörs lotsstation — en däckad båt med lotsar, mellan Drogdens fyrskepp, Falsterbo fyr och Kalkgrundet, mer eller mindre sydlig eller vestlig i farvattnet, allt efter vindens rigtning eller seglarnes ställning eller antal; dessa lotsfartyg skola på ofvan uppgitna tider ständigt vara på sina stationer, så vida lotsarna icke äro frånvarande i tjenstgöring eller väder och vind eller is gör det omöjligt. Danske inrikesministern Fonnesbech ämnar uppträda som kandidat mot vensterleSf 2 323. MA hg ME op 8