Article Image
Göteborg den 23 maj 1873. Enligt hvad vi hört sägas, lärer den be redning, som af stadsfullmägtige blifvit tillsat för att taga i ötvervägande skälen för och emot förslaget, att Göteborgs stad måtte teckna 3 mill. rdr i stamaktier i Falu—Göteborgsbanan, redan hunnit så långt med sitt arbete, att man i början af nästa vecka kan vänta att i tryck få se det naturligtvis med Iffligt intresse motsedda betänkandet. Efter hvad äfven försports och såsom man väl, med kännedom om de krafter som för ändamälet anlitats, också kan tänka, har arbetet bedritvits med en omsorg och en energi, som förtjena allt erkännande. Vi äro naturligtvis ännu icke i tillfälle att närmare redogöra för detta betänkande men tro oss dock kunna angifva, hvilka hufvudpunkter som i detsamma utförligare blifva berörde. Beredningens utlåtande lärer att börja med redogöra dels för koncessionen å bolagsordningen och de koncederade bansträckningarnes längd och beräknade kostnad, de s för den redan försiggångna aktieteckningen och bolagets finansplaver i öfrigt. Ytterligare framställas utsigterna för företagets rentabilitet och derefter särskildt dels de förmåner, som detsamma bör tillskynda Göteborgs stad, dels de farbågor man med skäl kan hysa för ett afbrott eller tillbakagående i stadens nu fortgående utveckling och näringsflit om det nu afsedda företaget icke kan bringas till stånd. Till ett af hufvudföremålen för beredningens utredning har naturligtvis hört frågan om anskaffandet af de för teckningen erforderliga medlen, och särskildt, huru dessa medel skola kunna anskaffas, då man ålagt sig skyldigheten att se till, att samhällsmedlem

23 maj 1873, sida 1

Thumbnail