Handelsunderrättelser. GÖTEBORG d. 21 mars. I onsdags inträslade omkastning i vinden från NO. till SV., hvilken åtfoljaes af mulet och disigt väder samt duggregn mot aftonen, men i går hade vinden redan ånyo öfvergått till NO., och i dag är den ONO. vid fullkomligt vårväder med klar himmel och några grader blidt. I segelfarten åstadkom ofvanomnämnda vindförändring nytt lif, i det omkring ett tiotal fartyg med den för insegling hit gynnsamma vinden uppnådde vår hamn, hvarigenem trafiken i väsentlig mån tilltog. Hela antalet under veekan anlände seglare uppgick till 12 stycken, af hvilka 1 medförde 11,000 st. torrsaltade hudar från Pernambuco, 1 salt fr. Terra Vecchia, 1 mjöl fr. Danmark, 1 sill fr. Norge samt 8 voro i barlast, de flesta från närbelägna norska hamnar, hvilka senare nu äro uppfyllda med den s. k. norska värflottan tillhörande fartyg, hvilka endast afvakta gynusam vind för att begifva sig hit. Under slutet at veckan ankom blott en större ångare utifrån, neml. Louisa Ann Fadny från London, men väntade äro stundligen Mary, Sweden och Leo, alla tre från engelska bamnar. I går kom Victoria till sjös med destination till London (ejåHamburg, såsom af misstag i förra berättelsen uppgafs), och i dag på förmiddagen anträdde Kung Ring och Baltic resan härifrån, den förra till London, den senare till Granton. Under lastningåbefinna sig ängf. Albert Edward på London och Sven Renström på Antwerpen; derjemte har äfven Louisa Ann Fanny börjat lasta, och Hull-ångaren Tasso var vid middagstiden i det närmuste klar, så att densamma kommer att ugåt i aften. — Ångaren Nordsjön, som ett par veckor legat härstädes, atvaktande ordres, afgick i dag till Ystad för att derstädes inlasta korn på Shiedam, och ångf. Björn skall begifva sig till Uddevalla för att der intaga hafre på England. Exportförrättningarne äro stadda i stadig tillväxt, synnerligast ifråga om trävaruskeppningen, hvilken på sistone antagit ganska betydande dimensioner, såsom af nedanstående specifikation synes. Redogörelsen för skeppningen, sedan förra veckorapporten afgafs, omfattar 37 fartyg, segeloch ångare, af hvilka de flesta, eller 25 st., varit destinerade till England, 5 gingo till Frankrike, 3 till tyska hamnar, 1 till Caplandet, 1 till Hamburg, 1 till Danmark och 1 till Norge. Exporten af hufvudartiklarne uppgick till följande qvantiteter: c:a 377,140 k.f. plaukor, bräder och battens, 30,700 k. f. grufstolpar, 24,970 batr takstickor, 5580 k.f. timmer, 23,600 ctr metallar (deraf 8820 ctr stångjern), 1380 ctr spik, 37,060 k.f. hafre, 1360 ctr tändstickor, 300 st. lefvande oxar, 1880 ctr oljekakor, 400 ctr smör, 140 ctr ost, 590 ctr papper, 480 ctr trämassa m. m. Fraktförrättningarne äro af flera sammanstämmande anledningar i saknad af den lifaktighet, som brukar förefinnas vid skeppsfartens öppnande, och är hufvudskälet brist på skeppningsgods, sedan nu det, som fanns att få, blifvit till större delen placeradt. Noteringarne ha ställt sig i allmänhet låga, men fraktsökare ha dock underkastat sig att antaga det, som bjudits, för att komma ut och sedan kunna söka sig till Östersjön, hvars nordliga hamnar väl inom kort torde blifva tillgängliga, och är redan farten obehindrad yttre vägen på Stockholm; derifrån i dag ångf. Skandia hitkom på sin första resa för i år. För jernskeppning på Amerika har i år nästan alls inga segelfartyg varit eftersporda, då denna skeppning verkställes via London pr ångare, dervid raterna varit 22 sh 6 d å 23 sh pr ton på Boston; ett enda fraktslut för seglande lägenhet direkte på nämnde plats har verkställts, dervid frakten var 22 sh 6 d pr ton in full. För närvarande är tillgången på skeppningsjern mycket knapp och xommer att så förblifva, tills kanalfarten åter öppnas och tillförsel från bruksdistrikten sålunda kan ske. De träfrakter, som erbjudits, ha, ehuru de i jemförelse med jernartiklar varit ganska ymniga, ej räckt till för alla fraktsökande fartyg, som här öfvervintrat, och troligt är, att åtskilliga af dessa nödgas afgå i barlast till andra platser. Till kolhamnar ha för mindre fartyg betingats 22 å 23 sh pr std samt för större undantagsvis ned till 20 sh; på London ha några större fartyg slutats till 27 sh 6 d. För hamnar i franska bugten har mycket litet gods erbjudit sig, och ha till dessa trakter slutningar skett till c:a 50 fres 5 4 för större fartyg. Hafre-skeppningen har hittills i år så godt som uteslutande skett med ångare, dervid frakterna, tillfölje af att de konkurrerande bolagen bjudit under hvarandra, varit ganska varierande, men allmännast hållit sig vid 1 sh 3 d å 1 sh 6 d pr qr. Spanmål. Marknaden har ej undergått den ringaste förändring sedan förra börsdagen, utan är fortfärande i hög grad matt, hvadan för dagen ej nägot af intresse är att meddela. — Hvet e-priset håller sig fortfarande kring 1: 80 pr 20 fa. för de sorter, som ha utsigt att finna afnämare; Råg gäller c:a 1: 25 och Korn 1: 20 å 1: 25 pr 20 , — Hafre var äfven å onsdagsmarknaden i London matt, och för försäljningars åvägabringande måste i de flesta fall priskoncessioner medgifvas; den från Sverige kommande varan är underhaltig och kan ej uthärda jemförelsen med tysk och rysk vara. Härvarande exportörer intaga under sådana förhållanden fullt lika mycken tillbakadragenhet som förut och för dagen är priset för bästa sort ej att angifva högre än nominelt 88 åa 90 öre pr 20 cF. Under lastning befioner sig för närvarande Albert Edward. Bränvin antog tillfölje af liten tillförsel en något fastare hållning och betingade i slutet af veckan förra noteringen, 1: 46, pr kassa samt 1: 47 på konditioner. Vexelomsättningen förra börsdagen utgjorde Å 21,740, Riks 62,203, Fres 10.000 och ton. Fl. 11,900, tills. motsrarrmt rdr 466,818. — Å dagens börs nedgingo kurserna å Sterl. på grund af ingångna