Article Image
Oedan ett bolag bildats för anläggande al en Jernvåg traåm Flalmsråd 11 le od (. Argå (aller nära 19 svenska) mil har detta bolag å Södr söder om Jönköping, med bibana till Gisslaved utgörande en väglängd af omkring 125 engelska (eller nära 19 svenska) mil, har detta bolag punkt å Södra Stambanan, 80 ping, , utg gläng 8 il, g genom sin styrelse, bestående af Herr Landshöfdingen, Öfverste-Löjtnanten vid Kongl. NägHerr Fabrikören m. m. I. WALLBERG, och Vattenbyggnadskåren m. m. F. W. LEIJONANCKER, . Godsegaren m. m. C. HAMMAR, och Herr Kammarherren m. m. C. KUYLENSTJERNA. Häradshöfdingen m. m. J. F. EKENMAN. hvilka, enligt af Kongl. Maj:t fastställd bolagsordning, äro valda att utgöra bolagets styrelse tilldess byggnadsföretaget i sin helhet blifvit fullbordadt, afslutat kontrakt med Herrar J. E. Billups och A. W. Makinson om utförande af sagde jernvägsanläggning, med enahanda spårvidd som Statens jernbanor, och för öfrigt i hufvudsaklig öfverensstämmelse med hvad vid dessa banor är brukligt, efter ett pris af pund sterl. 6,000 per engelsk mil, med inberäkning af rörlig materiel, af hvilket belopp hälften eller pund sterl. 3,000 erlägges i Jernvägsbolagets obligationer, löpande med 5 procent ränta, och andra hälften eller pund storl. 3,000 i Jernvägsbolagets aktier, — under vilkor att arbetet i sin helhet skall vara färdigt sednast den 30 Juni 1877. Antagligen blir anknytningspunkten på Stambanan vid Nässjö, i hvilket fall bibana till Taberg förutsättes komma till stånd genom bolagets försorg; och då derjemte den föreslagna bibanan till Gisslaved möjligen erhåller en förändrad rigtning, så skulle den ofvan angifna väglängden derigenom komma att ökas. Aktiebolaget Göteborgs Handelskompani, som fast öfvertagit alla de entreprenörerna, Herrar J. E. Billups och A. W. Makinson, på grund af förenämnda kontrakt med Halmstad—Jönköpings Jernvägsaktiebolag, tillkommande obligationer, får härmed inbjuda allmänheten till subskription å ett belopp af Sex och en half Million Riksdaler RIksmynt af sagde Jernvägsaktiebolags 5 procent obligationer. Obligationerna utfärdas å Rdr 100: —, Rdr 1,000: — och Rdr 5,000: — Räntan betalas halfärsvis den 30 Juni och 30 December hvarje år. Amorteringen verkställes medelst utlottning al pari och sålunda att under de 3 första åren efter slutet af det kalenderår, hvarunder jernvägsföretaget i sin helhet blifvit fullbordadt, ingen utlottning verkställes; att under de 3 derpå följande åren anvisas en annuitet af 54 0 och under de dernäst inträffande 20 åren af 6 0e, med hvilken annuitet först siqvideras 5 5o årlig ränta å kapitalskulden och öfverskottet afgar å kapitalet; samt att under de följande 14 åren anvisas en annuitet så stor att hela obligationsbeloppet, jemte ränta, varder till fullo guldet inom 40 år från slutet af det kalenderår, då jernvägsföretaget i sin helhet blifvit fullbordadt. Jernvägsbolags-Styrelsens Ordförande och Ledamöter äro personligen ansvariga derför, att obligationer icke i vidsträcktare mån utlemnas, än som motsvaras af utfördt och godkändt arbete. Jernvägsbolaget har förbundit sig att icke kontrahera något nytt lån med mindre att alla de obligationer, som för jernvägstöretaget kontraktsenligt utgifvas, uttryckligen varda tillförsäkrade förmånsrätt framför nytt sådant lån, och detta vid påföljd att berörde obligationer, med derå upplupna räntor, utan vidare uppsägning, äro genast till betalning förfallna. Jernvägsbolaget ansvarar med alla sina tillgångar och tillhörigheter för betalningen af såväl obligationernas kapital som ränteliqviden derå. Då denna jernväg genomlöper trakter, som hittills varit i saknad af all lättnad i kommunikationer, skall detta företag otvifvelaktigt, der jernvägen kommer att framgå, framkalla nytt lif och rörelse, likasom företaget genom anläggningens billighet, då kostnaden för En svensk mil jernväg, ehuru bredspårig, med materiel ej uppgår till Rdr 720,000 Rmt, äfven komma att lemna god afkastning, helst denna jernväg blifver kortaste tafiklinien mellan sydvestra Sverige och Danmark samt landets norra, nordöstra och mellersta delar. Enligt förestående uppgifter blifver obligationsbeloppet per svensk mil jernväg, med materiel, icke fullt Rdr 360,000: Rmt, till hvars förräntande och amortering erfordras en årlig nettoafkastning per mil af Rdr 21000: Rmt; och då de hittills i Sverige, äfven under mycket mindre nnsamma förhållanden, anlagda jernvägar, med få undantag, lemnat bättre resultat, än hvad som erfordras för att bestrida ränta och amortering åll sagde belopp, och Statens banor redan för år 1870 öfverhufvud taget lemnat en nettobehållning af omkring Rdr 30500 Rmt pr mil, böra obligationerna innebära fullgod säkerhet för subskribenterna. Entreprenörerna hafva tillförbundit sig ansvara för räntan under byggnadstiden och 2:ne år derefter, och till ytterligare säkerhet för subskribenterna förbinder sig Aktiebolaget Göteborgs Handelskompani härmedelst, att a de till subskription nu anmälda obligationerna, likasom ock för härnedan omnämnda serips, ansvara för ränteliqviden under byggnadstiden och under 2:ne år efter det kalenderår, hvarunder byggnadsföretaget bör vara fullbordadt, eller sednast till den 31 December 1879. Förenämnda obligationer utbjudas till subskription, med vanligt förbehåll att, om öfverteckning äger rum, obligationsbeloppet kommer att, i förhållande till hvar och ens teckning, mellan subskribenterna fördelas. CAUAHHA Sr hactömdt tll NHäisaan (0) nracant deraf erlägvas:

20 december 1872, sida 4

Thumbnail