991 UVRVA fdaE 1,9IL:vYOU U41, HUHTUIIPCL PIPYPLIDL(1se uppskattningen med 30, 000 bal.; af dessa sistnämnda äro 22.000 ostindisk, 5000 amerikansk och återstoden diverse sorter. Marknaden fortfarande fast. Handelsunderrättelser. GÖTEBORG d. 28 Juni. Oberäknadt några lindrigare regnskurar har våderleken sedan förra börsdagen varit för årsväxten den mest tjenliga och har också det för våra trakter långtifrån vanliga förhållandet i år inträffat, att höskörden redan vid midsommarstiden kunnat vidtagas. Riklig är den afkastning häraf landtmännen ha att inberga och ej mindre riklig skall sädesskörden komma att blifva, om allt framgent gestaltar sig lika förmånligt för densamma som det hittills gjort. I dag liknade det sig äfven till regn, men genom rådande frisk V. vind ha molnen skingrats; blåsten har äfven något afkylt temperaturen, så att termometern i dag ej visar mera än 18 grader varmt, då den deremot dagarne förut stått några grader högre. . Skeppsfarten höll sig ej lika liflig under veckans senare del som under dagarne näst förut, åtminstone ej i fråga om segelfarten, hvaremot ångbåtstrafiken var jemn och importen på denna väg ganska omfattande. Af de flera större, på utlandet gående ångfartyg, hvilka i början af veckan hitkommo eller från veckan förut qvarlågo i vår hamn, ha nu de flesta utklarerat, så att det nu är jemförelsevis stilla längs skeppsbrokajen, hvarest, sedan Hull-ångaren Rollo i dag på eftermiddagen lagt ut på redden för att der komplettera sin betydliga last, endast några få dylika ångfartyg funnos liggande. Från och med sistl. Fredag tills i går afton anlände hit från utländska hamnar 35 seglande fartyg och 22 ångare, bland hvilka senare bemärktes 6 större kommande från England med koloch styckegodslaster, 1 från Bremen med styckegods, 1 från Rotterdam, 1 från Antwerpen och 1 från Hamburg med d:o, ett par kommo från Norge med sill och i öfrigt voro ångarne sådane, som underhålla den reguliera passageraretrafiken mellan vår plats och norska, danska samt nordtyska hamnar. Af segelfartygen kommo endast 2:ne från aflägsnare farvatten, neml. brigg. Clinton och skepp. P. A. Munch, båda medförande salt, den förra från S:t Ybes, det senare från Hyeres; af de öfriga innehade 6 kol från England, 1 hampa från Riga, 3 guano från Hamburg, 1 linfrö och 1 lumpor från Königsberg, 1 d:o från Petersburg, 1 mjöl, 1 färgtrå och 3 sten från Danmark, 1 trä från Norge, 4 sill från d:o, 2 innehade styckegods och de öfriga 8 voro i barlast. — Exporten verkställdes pr 26 fartyg (deraf c:a halfva antalet ångare) af hvilka 2 med destination till Frankrike, 14 till England, 1 till Vestersjön, 2 till Belgien, 1 till Hamburg, 3 till Danmark och 3 till Norge; med desamma skeppades af hufvudartiklarne följande qvantiteter: c:a 49,050 ctr metaller (deraf 16,150 ctr stångjern), 187,000 k.f. plankor, bräder och battens, 105,160 k.f. grufstolpar, 25,420 st. sleepers, 5500 bdtr takstickor, 12,000 st. timmer, 51,620 k.f. hafre, 3300 k.f. bönor och ärter, 2245 ctr trämassa, 975 ctr papper, 3å 400 st. kreatur, 600 ctr smör, 7500 ctr zinkblende, 120 ctr oljekakor samt mejeriprodukter 0. dyl. i ungetär samma qvantiteter som vanligt. — Fraktmarknaden var äfven i veckan ganska fast då fortfarande tillgången på disponibla fartyg ej var fullt motsvarande efterfrågan för sådane, men genomförandet af någon fraktstegring lyckades veterligt dock icke. Varumarknaden är, som alltid under högsommaren, ej synnerligt liflig, men företer i stället desto högre priser för alla hufvudartiklar. En bland dem, neml. Kaffe, befinner sig på en ståndpunkt, sådan som man väl näppeligen förut upplefvat, då artikeln å utländska marknaden gått så upp, att import för närvarande är omöjliggjord, alldenstund inköpspriset utrikes är lika högt, som detaljpriset här. Attinnehafvare under sådane förhållanden dag för dag blifva fastare, faller af sig sjelf och att döma af alla förhållanden i utlandet, ha priserna ej på långt när ännu nått sin höjdpunkt. För dagen gälla följande priser: Brasil 68 å 75 öre pr Cå, Costarica 73 å 76 och Guatemala samt Laguayra 72 å 75 öre pr 6. — Den ofvan omnämnda, i slutet af veckan hitkomna Salt-lasten från Hyeres, omfattande mellan 3och 4000 t:r, eges af importör och lär hållas i ett pris af 57 öre pr k.f. från fartyg. Spanmälsmarknaden är så flau som den gerna kan vara och lätt förklarligt är det om till öfriga för densamma ogynnsamma förhållanden lägges den för årsväxten rådande herrliga väderleken, hvilken icke minst bidrager till att köpare endast förse sig med stundens obetydliga behof. — I Hvete har meningen på sistone blifvit slappare än förut på grund af ingångna underrättelser om större prisfall i Eugland och torde priset för bättre vara böra sättas i 1: 60 å 1: 70, utbjudningar af ordinär vara ha skett ända till 1: 30 pr 20 Cå, utan att finna köpare. — Råg gäller nu 1: 13 pr 20 22. för vara om 14 b:s vigt och ställer sig i pris för vigtigare slag i proportion derefter. — Korn är alldeles affärslöst. — Hafre intager alltjemt å engelska marknaden en mycket flau ståndpunkt och telegraterades senast t. o. m. 6 d. lägre; här på platsen saknar artikeln all stymmelse till lif och rätta priset för dagen kan ej sättas högre än 80 öre pr 20 fZ. Sedan ångf. Mary i går lemnat vår hamn är derstädes för dagen ej någon annan ångare sysselsatt med hafrelastning än Basingstoke och densamma antages blifva klar i morgon; Carl XV., som hitkom i går, skall, som vanligt, delvis som retourlast medföra hafre. En från Stockholm till England destin. brigg med hafre, hvilket fartygs resa blifvit genom stiltje och motig vind tördröjd, aukom hit i dag och måste här lossa, då lasten blifvit så svårt upphettad, att vistandet ombord lär ha varit förenadt med stor fara. — Bönor ha så nedgått i pris, att numera vacker vara ej obtinerar öfver 90 öre pr 20 (å. Bränvin befinner sig på alldeles samma liflösa ståndpunkt som förut, i det priset är nominelt 1: 60 pr k:a, och sedan förra börsdagen ej någon omsättning egt rum. — Med förpassniog anlände under veckan 15, 766 k:r sv. bränvin. Vexelomsättningen förra börsdagen utgjorde Å 16,362, Bco 272 1203, Fres 98,206 och Pr. Thir 1429, 63 28 tills. moatsvarasna rmt rdr 2. a WVeoevrolaffännrn a