Article Image
derhamn-Bollnäs kommunikationsled och derefter varit anställd som trafikchef vid den senare, antogs till arbetschef, hvarefter förberedande åtgärder för arbetet ofördröjligen börjades, så snart det lät sig göra för snö, eller d. 5 April detta år. — Redan d. 1 derpå följande Maj hade dessa förarbeten så långt avancerat, att jordarbetet kunde börjas i närheten af den blfivande stora bron öfver Dalelfven invid Elfkarleö bruk. Förberedelserna och ordnandet af detta arbete har bedrifvits med mycken kraft, så att redan nu, en månad efter utstakningens början, en längre del af banan är utpålad och profilerad för arbete, alternativa undersökningar för banans dragning till Skutskärs hamn gjorda, en arbetsstation om 2 mils längd från Harnäs förbi Elfkarleö bruk till Marma fullt organiserad och i arbete, verktyg och materialier för 500 mans arbetsstyrka anskaffade, hvarförutom förberedelser hålla på att göras för inrättande af ytterligare en arbetsstation om 2 mils längd emellan Marma och Söderfors vid Orrskog, så att inom kort en större del af banan bör vara i arbete, om tillräcklig arbetsstyrka kan erhållas, hvartill goda utsigter finnas, då arbetare dagligen tillströmma. — Örveringeniören har i dessa dagar inspekterat arbetena, besett Skutskärs hamn och banans ändpunkter vid Gefle, Söderfors och Dannemora samt tagit öfvergången af Dalelfven i betraktande för uppgörande af ritning till bro öfver denna elf. Banan kommer att passera Dalelfven emellan Elfkarleö bruk och UIfkarleby vattenfall; bron lär. komma att blifva omkring 300 fot lång och ligga c:a 23 fot öfver lägsta vattenytan, och 5 fot öfver den högsta i elfven. su Rörande arbetena å Östra bergslagsbanan skrifves från Westerås d. 24 d:s att desamma komma att nästa månad med full fart påbörjas. Nodig arbetsmateriel bar blifvit anskaffad och utetakningen af linien från Stockholm till Kalmarsand är fullbordad. En maskinverkstad lärer komma att anläggas i Westerås. Från och med Juni månads ingång inträder tresikdirektören ÄAgrelius såsom verkställande direktör för denna bergslagsbanas bolag. Från Karlsbamn skrifves d. 22 d:s att jornvägsarbetet der bedrifves med mycken raskhet utefter hela linien. Grunden till siationsbyggnaden vid staden var nästan färdiglagd. Fartygshandol. Handl. A. W. Angel samt sjökapt. H. Esbjörnsson och Aug. Olsson i Halmstad hafva at handl. J. E. Kallenberg Torekow tillhandlat sig (s i hans egande skonort Kare till ett pris, beräknadt efter 4,0003 rdr för hela fartyget. Kare, hvars drägtighet är 23 nyläster, kommer att föras af kapt. Aug. Olsson. Upsala universitet. Tjenstledighet har beviljats åt pros:no Th. Hagberg och C. A. Hultkrantz, den förre fr. d. 16 nästk. Juni till d. 1 nästk. Sept. för anställande af en vetenskaplig resa till södra Frankrike, den senare, med företeende af läkarebetyg, för vården af sin helsa, under sex veckor, räknade fr. medlet af inst. Juni månad. Utvidgad rörelse. Östra bryggeriets aktiebolag i Halmstad, hvars rörelse under senare åren eå väsentligt ökats, att dess nuvarande lokaler befunnits vara otillräckliga att motsvara alla de fordringar, en stigande afsättning af bolagets produkter förutsätter, har nu låtit nedrifva det gamla bryggeriet samt låter å samma plats anlägga ett nytt sådant, afsedt för användande af ångkratt. Arbetet med nybyggnaden antages blifva färdigt redan innevar. sommar. Olyckshändelse å Gefle-Dala jernväg. Då sjökapten Olsson i Thorsdags vid 12-tiden skulle springa öfver banan vid Korsnäs, fastnade hans ena fot i skenan, hvarvid han föll framstupa. Tåget, som Olsson ville genom sin skyndsamhet undvika, framkom emellertid och hjulen afklippte begge benen samt skadade svårt hufvudet. Olsson inforslades visserligen ögonblickligen till Falu lasarett, men dog inom en timmes förlopp. Manufakturdiskontsonden. K. M:t har förordnat expeditionssekreter. V. E. Ekström, kamreraren K. G. Seth och kammarförvandten L. W. Riben att verkställa vanlig förberedande granskning af osvanstående fonds förvaltning och räkenskaper för år 1871. Från Linköping skrifves d. 25 d:s: Rörelsen vid härvarande hamn företer för närvarande en liflighet, hvartill man knappast någonsin sett maken. Det är alls icke ovanligt att få se 8 å 9 ångare samtidigt ligga vid kajen, supplerade af åtskilliga segelskutor och pråmar. Massor ass jernvägsmateriel aflastas och uppläggas eller borttransporteras, för att genast användas. I retourfrakter emottaga ångarne spanmål och plank m. m. Det ser ut som skulle Linköping komma att utveckla sig till en liflig handelsort. Medalj i guld af 8:de storleken, att i högblått band med gula kanter bäras å bröster, har K. M:t tilldelat f. d. landträntmästaren i Gotlands län M. F. Ihre, som i 53 år tjenstgjort vid rikets uppbördsverk och derunder på ett synnerligen förtjenstfullt sätt utfört sina åligganden. EUgendomshandel. Juveleraren Th. Palmgren har af aflidne körsnären G. A. Wockatarfvingar köpt deras vid Drottninggatan i Norrköping belägna gärd för en summa af 30,000 rdr. Billighetsresa till Köpenhamn. ba sådan torde komma att söretagas af Norrköpings och Linköpings arbetareföreningar såvida för ändamålet nödiga öfverenskommelser kunna träffac med trafikstvrelsen för statens jern

28 maj 1872, sida 2

Thumbnail