Article Image
TM BA BU TES UM 10teStarining, uvarvid uppföres Gjenboerne, i hvilket stycke hr Hougaard skapat en kopparslagaregesällstyp, hvilken, ensamt den, är för åskådaren värd mer än en entrebiljett, och hr Oetti likaledes en som en gammal pensionerad löjtnant. Nytt ångfartyg. Från Göteborgs mek. verkstads skeppsvarf å Hisingen har åter ett nytt ångfartyg, som derstädes försetts med maskin, i dagarne aflevererats. Det nu ifrågavarande fartyget, som erhållit namnet Mimer och som kommer att föras af kapt. L. Aberg, är bygdt af trä på jernspant å Eckerna skeppsvarf vid Göta elf för fraktfart å Nordoch Östersjön samt är beräknadt att kunna lasta c:a 5000 ctr. Det utmärker sig för en vacker konstruktion samt ett särdeles prydligt yttre och är jemte en 25 hästkrafters maskin efter Woolfska systemet försedt med ångwinshar. Fartyget, som i dag kommer att afgå till Norge för att der intaga sill-last, eges af samma rederibolag härstädes, som förut eger ångfartygen Norden och Nordsjön och för hvilket hrr Edgren Wahlström äro korrespondentredare. Göteborgs Poliskårs Begrafningskassa. Enligt den för år 1871 afgifoa årsberättelsen öfver samma kassas förvaltning hade fonden, som vid 1870 års slut utgjordes af 3,483 rdr 77 öre, under året tillökats med 771 rdr 64 öre, deraf medlemmarnes afgifter utgjorde 516 rdr 25 öre samt räntor 255 rdr 39 öre. Utgifterna hade deremot uppgått till 300. rdr i begrafningshjelp till trenne personer, hvadan fonden d. 1 Januari innevar. år uppgick till 3955 rdr 41 öre. Pseudonymen C. Den dementi, som svensk-norske ministern i London insändt till Times, rörande denna sak, har följande Ixdelse, i öfversättning: Min herre. — I ett bref, som var intaget i Times för d. 6 d:s och på hvilket min uppmärksamhet nyss blifvit fästadt, meddelar en berlinerkorrespondent följande uppgift: Konungen af Sverige har återigen offentliggjort i Stockholms Aftonblad en af sina häftiga utgjutelser mot Tyskland. Liksom hans andra uppsatser, är denna signerad med bokstafven C. Jag ber eder tillåta mig förklara, att denna uppgift är helt och hållet oriktig och att eder korrespondent icke skulle låtit sig så lätt missledas i denna sak, om han lefvat i Sverige, då han skulle ha vetat, att konungen, min suverän, aldrig deltagit i någon tidningspolemik. För ett par år sedan tillät II. M:t, att några dikter af hans hand utgåfvos med initialbokstafven till hans namn, ett ÅC.F och denna omständighet tyckes hafva förledt eder korrespondent till det sällsamma antagandet, att i Sverige konungen har ett monopol på denna bokstaf. Jag är etc. Great Cumberland-place, Jan. 15. Hochschild, Strömstads telegrafstation. Vid densamma har under 1871 expedierats 4162 telegrammer, hvaraf 2207 afsända och 1955 ankomna. — Influtna portomedel hafva utgjort 3469 rdr 24 öre, hvaraf 2737: 90 tillsallande Sverige och 731: 34 tillfallande utlandet. — Vid jemförelse med år 1870 finnor man att telegrammens antal under förflutna året ökats med 1100 st. och influtne portos med 1092: 75 eller med mellan 30 och 40 00, vittnade om en betydligt lifligare rörelse på platsen. Jernvägsmötet i IIalmstad. Till sullständigande af vår kortfattade notis i senasto Tisdagsnumret om sammanträdet i Halmstad sistl. Måndag rörande jernvägsanläggningen mellan nämnde stad och jönköping, meddela vi efter Hallands-P.n följande: Mötet, som var besökt af c:a 150 personer från Halmstad och trakten der jernvägen skall gå fram, öppnades af ledamoten i interimstyrelsen kammarh. Kuylenstjerna med tillkännagifvandet, att bolaget Billup Makinson i Cardiff erbjudit sig att bygga jernvägen på det billiga vilkoret af fri jord och fritt stängsel, skolande räntan å den summa, som i arbetet nedlägges, utgå af trafikinkomsten. Hr Kuylenstjerna valdes derefter till mötets ordförande och v. bäradshöfd. Nycander till dess sekreterare. Protokollet vid senaste mötet i Gisslaved upplästes. Ordför. omnämnde, att det efter då bestämda vilkor uppgjorda kontrakt, som skulle varit bindande, om det ej före d. 1 d:s annulerats, på grund af bristande teckningsbelopp uppsagts d. 20 Dec. Nu hade några förändringar ansetts böra göras enligt ett törslag till kontraktet, som nu upplästes och innehöll hufvudsakligen följande: Jernvägen bygges med 12 stationer från Halmstad öfver Oscarsström, Torup, Bolmen, Wernamo, Taberg och Jönköping eller någon annan närbelägen punkt på stambanan, förbehållande sig engelsmännen att, efter hvad de anse bäst, få i öfrigt bestämma jernvägens sträckning; samma spårvidd användes som å statsbanorna, skenor af 15 få:s vigt pr fot, bankens vidd 15 fot, men i berg 14 fot, det hela i allmänhet i samma skick som å statsbanorna, men med enklare och billigare stationshus, vaktstugor och broar; banans stigning får ej öfvergå 1 fot på 60, skarpaste kurvan minst 800 fots radie; engelsmännen Wilkinson och Smith bli banans ingeniörer; entreprenörerna betalas med 6000 Å st. tör hvarje eng. mil i ouppsägbara 5 2-obligationer; I preferensaktier och 1 aktier af andra klassen utgifvas ock; banan blir färdig inom 4 år efter kontraktets stadfästande; engelsmännen ansvara för räntan mot erhållande af trafikinkomsten ; bolaget ledes af fem svenska direktörer med säte i Halmstad; tvister afdömas etter svensk lag och bolaget lyder i rättsligt hänseende under Halmstads rådhusrätt. Inom d. 31 Mars skola hrr John Millar i Göteborg eller Billup Å Makinson i Cardiff afgöra om de ingå på de nogare bestämda vilkoren för företaget, som i så fall skulle börja på våren. Förslag till bolags-reglemente upplästes ock. Man beslöt, att stamaktier icke skulle ställas på viss man, och att genom upprop efterhöra om de närvarande män, som tecknat aktier, med nu förändrade vilkor vidblefvo de tecknade beloppen, hvarvid det visade sig, att nästan alla qvarstodo för de en gång tecknade summor. Halmstads kommun, den störste aktietecknaren, skulle genom de någon följande dag sammanträdande stadsfullmäktige yttra sig, om den vidhölle det förut bestämda teckningsbeloppet. Slutligen utsåges till styrelse-ledamöter i Halmstads jernvägsbolag: landshöfd. Leijonancker, kammarh. Kuylenstjerna, hr C. Hammar, hr J. Wallberg Ach härgåchäfaga Fkonman med herre T D Tyillharr

20 januari 1872, sida 1

Thumbnail