Ängsärjor i Engelska Kanalen. Franska regeringen har tillsatt en komitå, hvilken i dessa dagar sammanträder i Arras för att yttra sig öfver en föreslagen ny linie af jätteångare, hvilken man ämnar upprätta mellan hamnen i Dover och en ny hamn som skulle komma att byggas i Calais. Den nya planen har uppgjorts under den berömde fran eke skeppskonstruktören hr Dupuy de Lömees anspicier, och bland dem som befordra företaget räknas dessutom hrr Drouyn de Lhuys, Scott Russell m. fi. Iufsuddragen af den nye planen äro att tre stora och snabbgående ångaro skola byggas, hvilkas dimensioner skola bli följande: Längd öfverallt 450 fot; bredd i vattenlinien 50 fot; djup från däck till botten of skeppsrummet 32 fot; däckshus 8 fot; djupgående med last 13 fot 3 tum; lastrum för 4000 tons; skofvelhjulens diameter 50 fot; desammas nedsänkniogs-djup 10 fot. Hvarje bjul skall drifvas af en maskin om 700 nomi nolla hästkrafter. som kunna arbetas upp till 3,500 och sålunda gifva fartyget en förenad styrka af 7,000 hästkrafter. De båda hjulen skola vara skilda från hvarandrs, så att de må kunna arbeta med olika hastighet eller i olika riktningar, för att underlätta ångarens läggande låvgsides eller vändning i en cirkel som föga öfverskrider dess egen längd. På ett nedre däck skall anordnas en dubbel rad af jernvägsskenor, hvarje rad af tillräcklig längd för att mottaga 15 jernvägsvagnar, hvilka således skola kunna rymmas på fartyget till ett sammanlagdt antal of 30. Den beräknade farten skall bli 18 knop i timmen, hvarigenom man hoppas att fartyget skall kunna tillryggalägga resan på en timma och tio minuter i vackert väder och på 112 timma i dåligt. Med begagnande af två ångare och en i reserv skulle sex resor dagligen kunna göras fram och tillbaka och 2,680 passagerare samt 2,640 tons gods om dagen kunna befordras, eller 978,200 passagerare och 963,600 tons gods om året. Ångarne äro beräknade att kosta omkring 136,200 pund sterl. hvardera eller i rundt tal 400,000 pund sterl. tillsammans. För mottagande af dessa jätteångare skall det bli erforderligt att bygga en ny hamn eller docka; den plats som härföre utsetts befinner sig något mer än en engelsk mil nordost om brohufvudet i Calais hamn och på ett afstånd af 6. eng. mil från stranden. Man har för afsigt att bygga dockan i form af en qvadrant med dess efrundade del på norra sidan mot hafvet. Denna hafsfördämning skall uppföras af mycket solid mursten, och den del deraf som höjer sig öfver vattenytan skall vara tio fot hög och fem fot tjock. Det yttre längamåttet af denna sjöfördämning skall utgöra 3,000 fot. Från nordöstra ändan skall ett pålverk af 1500 fots längd löpa i en långsamt afrundad linie mot ett dylikt, 470 fot i längd, som utgår från den nordvestra ändan. Mellan de båda pålverken skall ett mellanrum af 262 fots bredd tjena som inlopp. Arealen af dockanaskall utgöra 141,282 qvadraffot. Den nordöstra ändan af densamma skall förenas med stranden genom en jernbro, hvilken skall förses med ett jernvägsspår som står i förbindelse med det nordliga franska jernvägsnätet. Höjden af bron vid dess förening med dockan skall utgöra 23 fot. Bantåg som anlända öfver denna bro skola sedan kunna fortsätta på en bana som löper omkring den yttre cirkeln af stenfördämningen, men skyddas af en hög mur of sten. Sedan ett bantåg uppnått den nordvestra eller aflägsnaste punkten af dockan skall det föras tillbaka på de jernvägsspår, som stå i förbindelso med den ena eller andra af de tre landningsplatserna (hvilka kunna afpassas efter olika vattenhöjder), och der kunna medelst en flyttbar brygga jernvägsspåren på stranden sättas i förening med jernvägsspåren ombord på ångaren,