Från Hufvudstaden, Väderleken, säges det i Dag. Nyh. för i går, som till och med Söndagen var ostadig, blåsig och regnfull, har sedan dess förvandlats till lugn, klar himmel och en varm temperatur. Barometern har stigit betydligt, men mycket hastigt, och står nu på beständigt. — Stockholms Drätselnämnds första afdelning gjorde i Söndags en besigtningsresa till den vid Kanholmen af staden uppsatta fyr, hvilken befanns vara i fullt ändamålsenligt skick. — I Dagbladet för igår läses följande detaljer om tvenne nybygda ångtartyg: Sistl. Tisdag på f. m. verkställdes profoch besigtningsresa med nya ångf. Waxholm, hvilken besigtning utföll till alla kontrahenters fulla belåtenhet, isynnerhet då man besinnar den korta tiden af omkr. 11 veckor, hvarunder fartyget blifvit bygdt och slutligen levereradt till dess minsta detaljer. Ångf. Waxholm, som är bygdt vid hr W. Lindbergs mekaniska verkstad å Södra varfvet i Stockholm, har en längd af 90 fot, bredd 16 fot och går lastadt 51 fot djupt. Fartyget, som är bygdt af jern, är afdeladt i tre delar genom 2 vattentäta skott. Det är försedt med en enkel, direkt verkande 25 hästars ångmaskin enligt Woolfska systemet med högoch lågtryck. Under 120 pistonslag framdref denna maskin fartyget under besigtningsresan till en hastighet af fulla 9; knop i timmen med en kolåtgång af 51. k.f. på samma tid. Inredningen är särdeles smakfull och fartyget i sig sjelft har utmärkt vackra vattenlinier och kan rymma c:a 200 passagerare. Det föres af kapt. C. J. W. Bergström och började redan på Onsdagen sina reguliera resor. Straxt efter detta fartygs återkomst från sin bedigtningsresa verkstäldes en dylik äfven med-det vid Bergsund mekaniska verkstad nybygda ångl. Nya Åkers Kanal-. Det är 11 år sedan bolagets förra ängf. Åkers Kanal erhöll en bränslebespårande eller ekonomisk maskin enligt det Woolfska systemet — det första försöket af dessa slags maskiner här i Sverige och som nu mest allmänt begagnas. Detta fartyg såldes till Riga sistl. år, och den vigtiga kommunikationsleden mellan hufvudstaden och egendomarne kring Åkers kanal inom Roslagen, hvarifrån så betydligt med landtmannaprodukter inkomma bit, har nu genom det nya ångf. Nya Åkers Kanall erhållit ett tidsenligt och i alla afseenden prydligt ångfartyg på denna trafiklinie, på samma gång vår ångbåtsflotta erhållit en ytterligare förstärkning. Partyget har 70 fots längd, är 15 fot bredt och ligger med last 43 fot djupt. Det är afdeladt i fyra delar genom 3 vattentäta skott och är försedt med en enkel, bränslebesparande ångmaskin för propeller enligt Woolfska systemet om 20 hästars kraft. Vid besigtningsresan kom ångfartyget till en hastighet af 9 knop i timmen med 37 fes tryck. Det högsta tillåtna trycket får vara 43 fZ. Åugf. Nya Åkers Kanal får föra ombord ett antal at 115 passagerare. Dess befälhafvare är kapt. H. G. Cremer, som förut fört det på denna linie väl bekanta ångf. Åkers — I Dagbladet läses: Sistl. Fredags e. m. egde en högtidlig rörande akt rum i Manilla kapell, då den om institutet högt förtjenta lärarinnan enkefru Ida Åstrands jordfästning egde rum, förrättad af hofpred. Anjou, hvarvid de blinda eleverna afsjöngo psalmrorser och en hymn. ÄÅtver lärarepersonalen utförde en hymn vid kistan. Det mest gripande i denna ceremoni var, då de blinda liekorna slöto sig kring kistan och nästan öfrorhöljde den med blommor. Uti åtta vagnar öljde den aflidnas anhöriga och vänner henne till grafven på Nya kyrkogården, dit flere af le blinda äfven fingo medfölja i tre vagnar, af hyrkusken Joulin kostnadsfritt ställda till leras disposition. —