Article Image
ket dock genom ångbåtens mellankomst icke skedde. Såväl grosshandl. 7. IV. Tranchell, i egenskap af husvudredare för ångaren Göteborg, som hr Carlberg hade till härvar. rådbusrätts första aldelning instämt det bergade skeppets hefälhafvare, kapt. J. Y. Linse, med yrkande hrar för sig om utbekommande af bergarlön sör skeppets räddning. Ir Carlberg yrkade i ersättning 24:delar af fartygets och lastens värde. I går afkunnades af rådhusrätten utslag i detta mål, ur hvilket utslag vi meddela följande: Ufter öfvervägande af hvad i målet förekommit utlät sig rådhusratten rörande värdet af det bergade skeppet med dess stenkolslast och af serskildt bergade tillhörigheter; att emedan å nämnde bergade gods värden blifvit af män, hvilka äro kände ega de insigter, som för tillförlitlig uppskattning af sådant gods erfordras, bestämde samt etter aflagd vittnesed till riktigheten bekräftade och svaranden, som påstått att värdet af det bergade godset borde genom dess försäljning på offentlig auktion utrönas, icke vidtagit de åtgärder som stått honom Öppna, att åstadkomma utredning af värdet genom fartygets försäljning på det sätt han afsett, eller eljest förebragts någon omständighet som kan förringa giltigheten af värderingsmännens utsago eller föranleda till det antagande att det bergade godset blifvit utöfver rätta värdet uppskattadt; fördenskull finner rådhusrätten det bergade godset böra, för såvidt värdet deraf utgör grund för bestämmande af värderingsmännen åsatte värden, utgörande tillhopa 73,418 rdr 2 öre; och ehuru svaranden förklarat att enligt hans äsigt, bergningen af skeppet med dess last skett endast medelst ångbåten -Goteborgå, hvaraf skulle följa att, någon ersättning af det bergade godset icke skulle utgå tör de åtgärder Carlberg för bergningen vidtagit; likväl och enär de 6 man, hvilka af Carlberg blifvit röranledda att gå ombord å fartyget i syfte att berga detsamma, efter hvad utredt blifvit icke allenast sjelfya verkställt en del af det arbete som vid skeppets för bergningen nödvändiga vändning varit erforderligt, utan ock biträdt med annat för bergningen behöfligt arbete; hvadan, utan afseende derå att bergningen möjligen äfven utan deras deltagande deri kunnat verkställas, de omständigheter, som med deras deltagande i bergningen varit förenade, måste vid bergningslönens bestämmande komma i betraktande; ty och med afseende dels derå att bemälde 6 man blifvit bragta ombord å skeppet genom de af Carlberg vidtagne åtgärder, dervid han vidkännts kostnad för uttörande af sina båtar samt underkastat dessa såväl som sig sjelf och det medförda manskapet äfventyr under segling om natten emellan isen, samt att de 6 personer, som gått ombord på skeppet under den synnerligen vådliga färden jå isen, sedan de lemnat Carlbergs däcksbåt, i hög grad blottställt sina lit; dels ock å de förhållanden att skeppet varit öfvergifvet af besättningen och funnits omgifvet af is; att för bergningen blifvit använd ångbåten -Göteborg, som at betydligt värde under de förhandenvarande isförhållandena blottställts för äfventyr och jemväl vederfarits någon skada, hvars beskaffenhet likväl icke blifvit närmare utredd; och att rederiet i ångf. Göteborg fått vidkännas kostnad till obestridt belopp af 2240 rdr för aflöning af det för bergningen antagna manskapet; äfvensom slutligen med afseende å det bergade godsets antagna värde; pröfvar rådhusrätten rättvisst beståmma och fastställa ersättning för bergningen af skeppet Jupiter med dess stenkolslast och särskildt bergade tillhörigheter till belopp af 30,000 rdr rmt. Vidkommande derefter det anspråk käranderne framställt att hvar för sig ensam törklaras till bergarelönen berättigad, äfvensom fördelningen dem emellan af bergarelönen, derest ingendera af dem funnes till densamma uteslutande berättigad; hvarom på grund af hvad samme yrkanden i målet förekommit, rådhusrätten jemväl i pröfning ingår, så hafva afhörde vittnen, till följd af olika uppfattning, olika bedömt såväl de förhållanden, hvilka i större eller mindre mån kunnat inverka på framgången af det utaf käranden Carlbergs manskap företagna bergningsarbete, som ock möjligheten af dettas utförande till fartygets bergning; dock finner efter jemförelse s hvad Ålnnqa törekommijt och eliest blifvit i målet upplyst, TÅ dhusrätten det Våra Kiredh ävv 1 UU tillfälle då Carlbergs manskap ankommit till skeppet, isen, hvarpå strömmen, som gått från N. till S., synes hafva inverkat mera äa den NV. vinden på skeppet, måste antagas, på sätt vittnena Börjesson, Anders Mattsson och Johan Nilsson berättat samt jemväl kustroddaren Svensson vid första förhöret utsagt, ehuru han sedermera lemnat annat intyg, hafva tryckt tätt intill skeppets styrbordssida, men att deremot å babordssidan kunnat finnas och jemväl fannits rent vatten till den utsträckning att möjligheten af skeppets vändning inom samma vatten tår anses icke hatva saknats; att någon öppen ränna, deri skeppet utan föregången vändning kunnat under den rådande vinden segla genom isen, icke förefunnits; att strömmen på e. m. förändrat sig så att isen dritvit vestligt; att med afseende å vindens riktning och isens läge vitsord måste tilläggas bvad flera vittnen utsagt om omöjligheten för käranden Carlberg att med sin däcksbåt hafva kunnat före mörkrets inträde på aftonen lemna det manskap som gått ombord på skeppet något biträde, helst om det än medhunnits att segla omkring det bredare isfältet, Carlbergs båt likval icke kurnat genomgå den af is uppfyllda 4 mil, om utgjort isfältets minsta bredd; och att enar. om det ock kunnat lyckas Carlbergs manskap att vända skeppet rätt för vinden, skeppets segling deretter genom isen berott deraf, att tillräcklig fart skyndsamt kunnat åstadkommas, emedan skeppet eljest, då det blirvit bragt i vindens riktning, måst föras in i den närbelagna isen och sålunda förlora den fart det under vändningen erhållit, det alltså, på sätt äfven blifvit utsagdt al det ötvervägande antalet af de vittnen, hvilka med kännedom om dåvarande tillståndet af fartygets segel, tågvirke och block samt af isens verkliga läge yttrat sig om möjligheten för Carlbergs 6 man att vända skeppet och sålunda eller annorledes bringa det ur isen, , måste antagas, att bemälte manskap icke förmått att efter vändningen, derest denna kunnat försigså bringa till användning ytterligare segel, så skyndsamt att skeppet erhållit tillräcklig fart att genomsegla den befiutliga isen; och som bergningen ostridigt skett medelst ångbåten samt genom biträde af det manskap, som å skeppet förrättadt arbete och bergen icke kunnat under de dåvarande förhållandena verkställas af de 6 man, som genom Carlbergs försorg blitvit satte ombord på skeppet, samt den omständighet att förhållandena möjigen kunnat förandras liksom förändring af strömmens riktning på e. m. intrält och att berguingen sedermera af nämnde manskap eller genom vidare Åtgärder af

18 juli 1871, sida 2

Thumbnail