Article Image
3) 1 huru mänga rotar bör den ambulatoriska skolans omräde indelas? 4) Huru bör Fortsättnings-eller Repetitionsskolan lämpligast inrättas? 5) Anses det nödvändigt att en slöjdskola förenas med folkskolan, och huru skall en sådan förening lättast åstadkommas? 6) Åt hvilka läroämnen bör egnas den mesta tiden i den egentliga folkskolan? 7) Hvilken metod är lämpligast för bibringandet af: a) Kristendomsläran, b) Modersmålet, c) Räknekonsten, d) Historien, e) Geografien och f) Naturläran? 8) Huru bör underyispingen i Gymnastik, Ixercis, Sång och Trädgårds-skötsel anorduas? 9) Huru skall en flitig skolgång lämpligast åstadkommas? 10) Anser mötet någon förändring i stadgan rörande Folkskollärarnes pensionering vara af nöden ? De, som under mötet önska hålla föredrag eller undervisa i något af folkskolans läroämnen, torde före mötets öppnande anmäla sig hos Bestyrelsen. Mötet sammanträder kl. 9 f. m. å Elementar-läroverkets sollenitetssal. Uddevalla den 5 Maj 1871. C. Å. Rydberg, J. Rodhe, Folkskoleinspektör. Rektor vid Udd. El.-lärov. Will:m Thorburn. Joh. 0. Spolen, Joh. Henr. Björck, Förste lärare vid staLärare vid Gustafsbergs dens folkskola. barnhus,

15 juni 1871, sida 4

Thumbnail