Article Image
—— ———— — Sveriges handel med Storbritannien ocl Irland under år 1869. T. f. konsuln i London, hr Henry Tottie har d. 31 sistl. Mars afgifvit en inuehållsrih redogörelse för Sveriges-Norges handelstörbindelse med Storbritannien under förlidet år Sveriges minister i London, baron v. Hoch. shild, som till utrikesdepartementet insändt rapporten inleder densamma med följande ord: Konsul Totties rapport är i alla afseenden förtjent af uppmärksamhet, synnerligast den del deraf, som handlar om minskningen i svenska jernets införsel till England och som påpekar dels orsaken deriill, dels botemedel deremot. Denna minskning är så mycket beklagansvärdare, som jernindustrien i England under de senaste månaderna liksom vaknat till nytt lif i följd at de stora jernvägsanläggningarne i Amerika och i Ryssland. Man antager, att i Förenta Staterna under de nästkommande åren omkring fem tusen engelska mil jernväg komma att årligen anläggas, bvarförutom materielen å redan befintliga banor kommer att till en stor del förnyas. För rysk räkning åter hafva beställningar gjorts å jernvägs-materiel i mycket stor skala. Endast i (levelandoch Tyne-distrikterna för nära tre mill. pund. Nära 12,000 engelska mil skola inom en jemförelsevis kort t d anläggas i Ryssland. I London har man för afsigt att inom kort fullborda ett nät af 134 eng. mil gatuvanor för hästkraft (tramways), ett exempel, som snart torde följas af alla stora städer i England. Österrike och Baiern komma ätven att starkt anlita engelska jernproduktionen. Om man tager i betraktande, att Englands jernexport, som 1868 utgjorde 1,350.000 tons, törlidet år uppnådde 2,458,000 tons, och att 2xporten under innev. års två första månader utvisar en tillökning at 27 emot samma månader 1869, finner man, huru stort behotvet af tackjern måste vara, och att svenska druken gå nuste om mycket betydliga vinster-, Ur sjeltva rapporten meddela vi följande utdrag: Ilela svenska skeppsfarten på Stor-Britannien och Irland har utgjort: år 1867 2212 fartyg om 124,795,5 nyläster, år 1868 2438 fartyg om 133,829 nylaster, år 1869 2577 fartyg om 143,660 nyläster, ultså en stadigt fortgående tillväxt, i trots af de mindre goda konjunkturerna och de särdeles låga trakterna; hvarföre man, med litligare handel och Synnsammare förhållanden i allmänhet, bör kunna hoppas att få se den svenska skeppsfarten på detta rike antaga ännu långt större dimensioner, helst då man betänker hvilket tillfälle till dess utvidgning som förefinnes i utförseln af Sveriges egna produkter, när man af uppgifterna från Board ot Trade inhemtar att importen från Sverige till Stor-Britannien och Irland under 1869 sysselsatte icke mindre än 3332 fartyg om 778,549 tons och att svenska fartygens andel i denna tillförsel icke utgjorde en fjerdedel af det hela, en mindre glädjande företeelse för en sjöfarande nation med en så ofantlig kuststräcka, en förträfflig sjövand befolkning och med alla medel till skeppsbyggeri nära till hands. Ilärvid torde det tillåtas mig att säga, att den på denna plats under de sednaste åren vunna erfarenheten Ssynes gifva goda skäl till den förhoppning, att svenska skeppsfarten nu mer och mer börjar inträda i ett friskare skede och att vår skeppsrederirörelse, som under det sista årtiondet varit i ett trånande tillstånd, åter skall komma till Lf. De orsaker, som istadkommit detta ännu till en del fortfarande sorgliga tillstånd, äro ej svåra att tinna. Under en lång följd af år hade svenska handelstlottan sin förnämsta sysselsättning i traktfart på aflagsnare farvatten, fartygen voro utmärkt goda och befälharvarne kände såsom skicklige navigatörer och aktsamme om de laster, hvilka åt dem anförtroddes, så att svenska flagsan var särdeles väl anskrifven hos utlandningen. —— ).

4 juli 1870, sida 1

Thumbnail